Cum ajung oamenii să găsească în Biblie „pierderea mântuirii”?

12935163_1000031596755640_194888097_nÎndrăznesc să răspund la întrebarea „de ce cred oamenii în pierderea mântuirii” prin câteva observații cu care nu doresc să jignesc pe nimeni.

1. Deseori această învățătură este extrasă din pasaje descriptive și nu din pasaje didactice. Diferența este simplă. Pasajul descriptiv descrie o situație observabilă din exterior fără ca să prezinte realități lăuntrice. Pasajul didactic este scris cu intenția de a ne transmite o învățătură cu privire la un subiect. De obicei unii oameni observă în Scriptură anumite exemple de oameni care par să fi fost credincioși și care par să fi căzut din har. De aici ei înțeleg că există „pierderea mântuirii”.

2. O regulă fundamentală de interpretare a Scripturii ne cere să luăm pasajele cele mai clare și să le lăsămsă ne dicteze felul în care le înțelegem pe cele mai neclare și grele. Unii par să fi dezvoltat o abilitate extraordinară în a culege pasajele neclare și a le distruge cu ajutorul acestora pe cele foarte clare, numai de dragul formulării doctrinei pierderii mântuirii. Mulți oameni nu știu ce înseamnă „hula împotriva Duhului”, „păca-tul care duce la moarte” sau „păcatul cu voia”, însă susțin cu tărie că acestea ne învață pierderea mântuirii. Asemenea oameni nu pot avea nici cea mai mică fărâmă de credibilitate.

3. Un al treilea motiv pentru care se acceptă doctrina pierderii mântuirii este pentru că ea este extrasă din pasaje tangențiale cu subiectul mântuirii. Adică, pasajele respective nu au fost scrise cu intenția de a dezbate dacă mântuirea se pierde sau nu. Dar există pasaje doctrinare scrise cu intenția de a oferi învățătură cu privire la mântuire. Noi nu trebuie să apelăm la pasaje care ating tangențial subiectul mântuirii pentru a ne construi o doctrină a mântuirii cu ajutorul lor, ci trebuie să folosim, în mod esențial, pasajele didactice scrise cu intenția de a ne explica doctrina mântuirii.

Concluzii – pentru a înțelege dacă mântuirea se pierde sau nu trebuie să ținem cont de trei reguli:

  1. Pasajele clare au prioritate în fața celor dificile
  2. Pasajele doctrinare au prioritate în fața celor descriptive
  3. Pasajele intenționale au prioritate în fața celor tangențiale

Recent am publicat o carte care dezbate problema pierderii mântuirii. O puteți citi gratuit în trei formate pdf, mobiepub.

Acest articol a fost publicat în arminianism. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s