Despre harul pregătitor

Ce înseamnă? Că toți oameni sunt incapabili să vină la Hristos până în momentul în care Dumnezeu oferă har omului așa încât să poată veni la Hristos.

Deci, nu se oferă doar oportunitatea pocăinței, ci și putere de pocăință.

Există diferențe între teologi cu privire la momentul în care este oferit acest har: (1) înainte de a ajunge în contact cu Evanghelia (adică ne naștem cu abilitatea de a ne pocăi); (2) în momentul în care intrăm în contact cu Evanghelia. Cea mai comună variantă este a doua.

Atât arminianismul cât și calvinismul susțin doctrina harului pregătitor. Diferența dintre sisteme este că în calvinism nimeni nu poate fi mântuit dacă nu are parte, pe lângă această lucrare pregătitoare, și de un har eficient – harul care ne înviază din moarte spirituală. Arminianismul afirmă că harul pregătitor este suficient ca să alegi să fii mântuit dar că acesta este refuzat de unii și primit de alții.

Vreau să vă duc într-o analiză a perspectivei arminianiste:

1. Arminienii refuză să creadă în harul „eficace” sau „irezistibil” pentru că, spun ei, abuză libertatea omului. Totuși ei trebuie să recunoască că, dacă harul pregătitor este dat tuturor oamenilor, fără excepție – și fără voia acestora – este un har irezistibil, dar nu neapărat eficient (ca în calvinism).

2. Întrebarea la care trebuie să răspundem este întâi aceasta: ce oferă omului harul prealabil? (a) Sigur – oferă oportunitatea de a crede. (b) Unii vor adăuga că ofer și iluminare spirituală așa încât cu omul să înțeleagă veridicitatea, valoarea și viața promisă în evanghelie. (c) Alți Arminieni spun că omului se dă și puterea de a se pocăi.

3. Arminienii afirmă că, în urma primirii harului prealabil, omul poate fie să refuze, fie să accepte Evanghelia. Însă această perspectivă este ilogică.

– dacă omul este mai înclinat spre bine atunci toți oamenii vor primi Evanghelia. Știm că nu asta este varianta corectă.

– dacă omul este la fel de înclinat spre bine și spre rău – el nu va alege nimic, ci va sta mereu în cumpănă. Această variantă nu poate fi adevărată pentru că unii se pocăiesc.

– dacă omul este înclinat spre rău, atunci harul acesta n-a fost suficient și, de aceea, toți se vor împotrivi întotdeauna harului. Această variantă poate fi adevărată, însă ca oamenii să fie mântuiți trebuie să aibă parte și de o altă lucrare.

4. Dacă omul primește putere de pocăință mai rămâne o întrebare legată logic de motivul pentru care nu toți se pocăiesc.

– dacă toți rămân înclinați spre rău nimeni nu se va pocăi niciodată.

• Dacă cineva alege să se pocăiască împotriva înclinației sale, de ce nu fac toți asta? Nu există răspuns. Nu uitați – toți au parte inițial de aceeași măsură de har! De ce unii se folosesc de el și alții nu. Diferența nu poate fi în ei pentru că toți sunt făcuți la fel.
• Iarăși, dacă omul se pocăiește deși iubește păcatul și-L urăște pe Hristos înseamnă că Dumnezeu primește oameni care nu-L doresc și nu-L iubesc ceea ce contrazice doctrina arminiană care afirmă că omul are liber arbitru ca să poată veni din iubire la Dumnezeu.

– puterea de pocăință este pocăință în sine. Ea nu este un lucru pe care îl poți avea inactiv la fel cum nu poți avea bucurie fără să fii bucuros. Bucuria nu e un card ținut în portofel folosit doar când vrei.

5. Cel mai tulburător lucru este că această doctrină inventează o a treia categorie de oameni – pe jumătate mântuiți. Ei sunt iluminați și împuterniciți de Duhul Sfânt, mântuibili dar nemântuiți, având puterea și priceperea spirituală pe care au doar creștinii dar sunt totuși necreștini. Au credință și pocăință dar nu sunt nici credincioși și nici pocăiți.

6. Contrar Bibliei – această doctrină duce la implicația că pocăința și credința sunt acțiuni umane. Să fie clar – Dumnezeu lucrează pocăință și credință iar omul se pocăiește și crede. Nicăieri convertirea omului nu este rezultată din accesarea prin voință liberă a acestor daruri pe care le au toți.

 

Acest articol a fost publicat în arminianism, doctrinele harului. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Despre harul pregătitor

  1. XLucian zice:

    Pînă nu conștientizează cineva cu adevărat Suveranitatea absolută a lui Dumnezeu și depravarea totală a omului, nu va ajunge să NU-și mai aroge nici un merit pentru nimic.
    Vorbesc de acel Dumnezeu din Biblie, nu un concept abstract umanizat, nu cel calvinist, nici altul.
    Conceptele or fi fost „botezate” de Calvin, dar ele erau dinainte de el, de la Domnul Isus Cristos și apostolii Săi.

    Apreciază

    • Unii zic că Dumnezeul suveran de scris în biblie nu este Dumnezeul scripturilor

      Apreciază

      • XLucian zice:

        Da, unii zic. Să-i lăsăm în dulcea lor ignoranță.
        Aș adăuga la cele de mai sus faptul că NU sunt de acord cu Calvinismul în forma lui originală și nu susțin semnificația Suveranității și Depravării așa cum o susțin calviniștii.
        Dar asta e o altă discuție… 🙂

        Apreciază

      • Care „forma originala” a depravării totale spre exemplu?

        Ai citit vreodată câteva zeci de pagini din Calvin?

        Apreciază

      • XLucian zice:

        Hai totuși să îți „fac jocul”:
        Comentariu la Ioan 6.44
        „Unless the Father draw him.
        To come to Christ being here used metaphorically for believing, the Evangelist, in order to carry out the metaphor in the apposite clause, says that those persons are drawn whose understandings God enlightens, and whose hearts he bends and forms to the obedience of Christ. The statement amounts to this, that we ought not to wonder if many refuse to embrace the Gospel; because no man will ever of himself be able to come to Christ, but God must first approach him by his Spirit; and hence it follows that all are not drawn, but that God bestows this grace on those whom he has elected. True, indeed, as to the kind of drawing, it is not violent, so as to compel men by external force; but still it is a powerful impulse of the Holy Spirit, which makes men willing who formerly were unwilling and reluctant. It is a false and profane assertion, therefore, that none are drawn but those who are willing to be drawn, as if man made himself obedient to God by his own efforts; for the willingness with which men follow God is what they already have from himself, who has formed their hearts to obey him.”

        Dă-mi referință/e biblică/e pentru aceste fragmente (înțelese în contextul autorului):
        – God must first approach him by his Spirit
        – God bestows this grace on those whom he has elected (acel har de a fi atras/apropiat)
        – a powerful impulse of the Holy Spirit
        – makes men willing who formerly were unwilling and reluctant
        etc.

        Apreciază

      • Hai să fim cinstiți în dialog. Mi se pare că discutăm paralel – cu interlocutori imaginari. Ai evitat întrebările mele.

        Apreciază

      • XLucian zice:

        Ți-am răspuns la prima întrebare.
        La a doua întrebare ți-am răspuns prin faptul că am replicat la prima. 🙂
        Cinstit să fiu nu știu latină, deci nu am citit Calvin (cred că nici tu), dar am citit din traduceri.
        Ideea generală, în special Institutio Christianae Religionis, este următoarea:
        Mult bla bla filozofic.
        Un tratat care se vrea de teologie sistematica necesita invatatura bazata pe Cuvînt.

        Apreciază

      • Eu nu am întrebat dacă l-ai citit pe Calvin în latină. Sunt convins că de la început știi exact la ce am făcut referire.

        Dacă tu consideri acele cărți bla bla filozofic atunci cred că pierdem vremea. Avem sisteme de valori diferite.

        Apreciază

      • XLucian zice:

        Ai interpretat puțin greșit ceea ce am afirmat.
        Am spus „mult bla bla filozofic”.
        Deci nu tot ce a scris e pură filozofie și nici nu încerc să îl discreditez total, dar am mari rezerve față de sistemul lui de interpretare biblică.

        Referitor la faptul că am avea sisteme de valori diferite mai discutăm.

        Apreciază

      • XLucian zice:

        By the way, presupun că vei răspunde în altă parte (secțiune/postare) la ceea ce te-am întrebat eu.
        Aștept. 🙂

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s