Dumnezeu nu lucrează cot la cot cu noi!

Dumnezeu nu lucrează cot la cot cu noi!

Între noi circulă o idee străină de Sfintele Scripturi potrivit căreia omul conlucrează sau cooperează cu Dumnezeu în mântuirea personală.

Această idee presupune că Dumnezeu îşi va face partea lui iar noi trebuie să ne facem partea noastră. Imaginea potrivită, deşi unii s-ar putea să o respingă, este cea a doi oameni care lucrează „cot la cot” într-o anumită trebuşoară.

Conform cu ceea ce înţeleg eu din Scriptură o astfel de idee este contrară naturii mântuirii şi a modului în care Dumnezeu lucrează.

Distincţiile pe care le voi face sunt fine dar sunt necesare şi reale. Dumnezeu nu lucrează umăr la umăr cu noi ci El lucrează ÎN noi. Şi să nu-mi spună nimeni că nu există nici o diferenţă între a lucra „cu” sau a lucra „în”.

Dacă vrei să fii corect teologic şi logic, chiar şi în exprimare, atunci ai putea spune că „eu lucrez şi El lucrează” adică să faci o suprapunere a ceea ce face Dumnezeu cu ceea ce faci tu deoarece, o împărţire a faptelor între tine şi Dumnezeu aduce ideea de cooperare iar Biblia vorbeşte despre o suprapunere a faptelor.

Ignorarea unui limbaj atent biblic arată ce credem cu adevărat şi a introdus ideea blestemată că omul are putere să conclucreze cu Dumnezeu. Apoi apare şi un deism ușor – Dumnezeu şi-a făcut treaba, a ieşit undeva în exterior, iar noi acum trebuie să ne cărăm până la capăt greutăţile mântuirii

Evidențe biblice:

Iată la ce lucrez eu şi mă lupt după lucrarea puterii Lui care lucrează cu tărie în mine. Coloseni 1:29

ba încă am lucrat mai mult decât toţi: totuşi nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este în mine. 1 Corinteni 15:10

Am fost răstignit împreună cu Hristos, şi trăiesc… dar nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine. Galateni 2:20

duceţi până la capăt mântuirea voastră … căci Dumnezeu este Acela care lucrează în voi şi vă dă … şi voinţa şi înfăptuirea. Filipeni 2:12,13

am fost zidiţi în Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele. Efeseni 2:10

Explicație:

Dumnezeu nu lucrează cu noi ci în şi prin noi. Nuanțele sunt importante, necesare şi vitale. Dacă nu ţinem cont de ele jefuim slava lui Dumnezeu atunci când ne păstrează mântuirea, ducem oamenii în confuzie şi le îndreptăm atenţia asupra lor şi acest lucru este fatal fiindcă oamenii nu pot să facă ceea ce trebuie.

Nu este fals să spui că „Dumnezeu face tot” fiindcă El chiar face tot dar este fals să spui doar atât; Dumnezeu, deşi face tot, El face tot în şi prin noi. Noi nu ieşim din ecuaţie. Aici este suprapunerea pe care trebuie să o accentuăm. O rugăciune corectă nu este: „Doamne fă tu tot” ci „Doamne fă Tu tot în şi prin mine”.

Lămuriri:

1. Oamenii nu trebuie să aştepte un semnal de alarmă pentru momentele în care lucrează aşa încât şi ei să se pună în mişcare doar atunci când Dumnezeu face ceva deoarece Dumnezeu face tot timpul ceva în noi chiar şi atunci când avem impresia că nu face nimic şi ne-a abandonat temporar. Noi lucrăm pentru că El lucrează deja!

2. Dacă cineva îmi va spune că Biblia arată şi texte în care nu se vorbeşte despre această suprapunere eu îi spun că asta nu face nici o diferenţă deoarece avem destule versete care să ne arate clar că Dumnezeu face asta şi nu e nevoie să ni se spună acest lucru în fiecare pasaj care vorbeşte despre mântuirea noastră.

3. Unii oameni insistă să afirme că au observat în Biblie o tensiune (deja unii vorbesc de o „teologie a tensiunii”) între activitatea lui Dumnezeu şi faptele noastre. Această teorie este falsă deoarece nicăieri Biblia nu prezintă o astfel de tensiune şi nu există absolut nici o tensiune în faptul că Dumnezeu lucrează în şi prin noi.

Tensiunea există doar dacă am afirma libertatea voinţei omului şi libertatea voinţei lui Dumnezeu, iar despre prima Biblia nu spune nimic. Această tensiune ar exista doar dacă am spune că Dumnezeu a predeterminat totul în mântuirea noastră iar noi fără nici un fel de influenţă divină alegem prin liberul arbitru să facem tot ceea ce El a predeterminat.

Cei care susţin teologia tensiunii şi conlucrarea se auto-numesc calvinişti moderaţi sau calminieni – dar nu există această struţo-cămilă în realitate şi nici în Biblie. Acesta este arminianism (sau pelagianism) mascat într-o exprimare apropiată de limbajul teologic calvinist. Cine susţine conlucrarea şi „tensiunea” este arminian.

4. Oare acest principiu al suprapunerii este valabil şi în contextul slujirii creştine? Evident ajungem la binecunoscutul verset care spune că „noi suntem împreună-lucrători cu Dumnezeu” (1 Corinteni 3:9) şi este adevărat că noi suntem împreună-lucrători cu Dumnezeu dar în ce şi unde? Contextul face clar că nu este vorba despre mântuire ci despre lucrare şi slujire în Biserică! Aceasta este o mare diferenţă.

– Totuşi Pavel explică slujirea în aceeaşi termeni ai principiului suprapunerii de care am amintit până acum. El spune „lucrez şi mă lupt” şi apoi arată că acest lucru este făcut de „lucrarea puterii care lucrează în mine” (Coloseni 1:29).

– Corintenilor le spune că a lucrat „mai mult decât toţi” dar apoi arată că nu el a lucrat ci „harul lui Dumnezeu” (15:10). Aşadar principiul suprapunerii este valabil atât în domeniul soteriologic (al mântuirii) cât şi cel al slujirii (mărturisirii).

– O umbră a acestui principiu a fost transmisă şi de Hristos care frecvent a spus „Cine vă primeşte pe voi Mă primeşte pe Mine” (Matei 10:40); Domnul nu spune că „e ca şi cum M-ar primi pe Mine” ci că în realitate Hristos intră în casa aceea în care poposeşte un ucenic al Său. Este o suprapunere perfectă a prezenţei ucenicului cu prezenţa Domnului Hristos.

– Mai târziu face aceeaşi aplicaţie vis-a-vis de copilaşi şi spune „oricine va primi un copilaş ca acesta în Numele Meu Mă primeşte pe Mine.” Iarăşi în Ioan 13:20 Domnul spune că primirea celor trimişi de El înseamnă primirea lui Hristos (Ioan 13:20; „cine primeşte pe acela pe care-l trimit Eu, pe Mine Mă primeşte”).

– În Luca 10:16 Domnul Hristos spune că a asculta de un ucenic înseamnă a asculta de Isus Însuşi („Cine vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă;”). Când vorbeşte ucenicul Domnului – de fapt, vorbeşte Domnul. Domnul nu spune „este ca şi cum M-ar asculta pe Mine” deşi noi aşa înţelegem.

– Pavel observă împlinirea cuvintelor Domnului în bisericile Galatiei fiindcă „m-aţi primit ca pe un înger al lui Dumnezeu, ca pe însuşi Hristos Isus” (Galateni 4:14). Aceşti oameni au înţeles principiul!

– Iarăşi el mărturiseşte că Biserica din Tesalonic a trăit această experienţă fiindcă au primit cuvântul„nu ca pe cuvântul oamenilor, ci, aşa cum şi este în adevăr, ca pe Cuvântul lui Dumnezeu” (1 Tes. 2:13). De aceea Pavel poate să spună tesalonicenilor că „cine nesocoteşte aceste învăţături nesocoteşte nu pe un om, ci pe Dumnezeu” (1 Tes. 4:8).

– Vorbind despre vremea sfârşitului Domnul spune că ajutorarea copiilor Săi în nevoi înseamnă ajutorarea Lui – adică atunci când un fiu al Împărăţiei primeşte ajutorul tău, de fapt, Hristos Îl primeşte. Când „aţi făcut aceste lucruri unuia din aceşti foarte neînsemnaţi fraţi ai Mei, Mie Mi le-aţi făcut” (Matei 25:40).

Cum a explicat C.S. Lewis acest lucru:

Vedeţi, noi încercăm acum să înţelegem şi să separăm în compartimente complet izolate ceea ce face Dumnezeu şi ceea ce face omul când Dumnezeu şi omul lucrează împreună. Desigur, începem să credem că este ca şi atunci când doi oameni lucrează împreună, aşa încât poţi spune: „El a făcut lucrul acesta şi eu l-am făcut pe celălalt”. Dar un asemenea mod de gândire este deficitar. Dumnezeu nu este aşa. El este înăuntrul tău şi în afara ta: chiar dacă am putea înţelege ce a făcut fiecare, nu cred că am putea exprima lucrul acela în limbaj omenesc. În încercarea de a exprima lucrul acesta, diferite biserici spun lucruri diferite. Dar vei descoperi că acele biserici care insistă cu cea mai mare tărie asupra importanţei faptelor bune îţi spun că ai nevoie de credinţă; iar cele care insistă cu cea mai mare tărie asupra credinţei îţi spun să faci fapte bune.

Suprapunere nu cooperare!

Acest articol a fost publicat în doctrinele harului. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s