A fost Iona înghițit de un pește?

Cartea Iona este tratată uneori ca o carte mitologică. Am întâlnit oameni care se pretind evanghelici și care declară deschis că nu pot crede în faptul că Iona a fost înghițit de un pește și că a supraviețuit.

 

Îndepărtarea versetului 10 din capitolul 2 ar face cartea Iona plauzibilă pentru cititorii moderni. Când discuţiile se opresc pe marginea acestui eveniment miraculos unii sunt convinşi că pentru a fi consecvenţi cu natura sacră a Scripturii este necesară o interpretare parabolică în timp ce alţii consideră că doar o interpretare literală şi istorică protejează onoarea Bibliei ca şi Cuvânt scris al lui Dumnezeu. Dificultăţile în interpretare nu sunt noi. O mare parte din comentatorii timpurii ai Bibliei printre care Origen, Grigore de Nazians şi Teofilact, au fost înclinaţi spre o interpretare alegorică în timp ce Augustin a favorizat o interpretare mai literală iar Ieronim a privit cartea ca pe o încurajare la pocăinţă pentru evrei.[1]

Există dispute asupra unor instanţe cunoscute în care o persoană să fie înghiţită de un peşte şi trei zile mai târziu să fie eliberată. Se cunoaşte că anumiţi peşti mănâncă carne de om şi că unii peşti mari pot înghiţi obiecte mari dar există un contrast puternic între aceste cazuri şi Iona care este în stare să compună un psalm de mulţumire şi este eliberat din pântecele peştelui conştient şi coerent, mental şi emoţional. În folclorul timpuriu tema unor indivizi înghiţiţi de monştri marini dar care au supravieţuit sunt des întâlnite totuşi aceste supravieţuiri nu pot fi comparate cu evenimente istorice cunoscute.[2] În mitologia cananită se cunosc legende în care Baal se află în luptă cu un monstru de mare numit Leviatan. Aceste istorii diferă mult de ceea ce se găseşte în cartea Iona unde peştele se află în totală supunere faţă de Dumnezeu şi nu un monstru ci un om este ostil faţă de Dumnezeu.[3]

Cercetătorii conservatori au petrecut mult timp încercând să descrie ce tip de peşte ar fi avut capacitatea să înghită un om. Cuvântul pentru „peşte” (dag) este un termen ebraic general care descrie o creatură acvatică. Încercarea de a găsi evidenţe pentru a confirma Scriptura poate rezulta în denigrarea miracolului. Interesul Scripturii însă nu este în a preciza ce tip de peşte a fost. Lucrurile care ar putea satisface curiozitatea sunt  complet omise. „Domnul a trimis un peşte mare” nu înseamnă că Dumnezeu a creat atunci un peşte modificat dar asemănător cu unul existent deja, capabil să-l înghită pe Iona şi să-l ţină în viaţă trei zile. Textul nu ne spune ce fel de peşte era, cum a putut Iona rezista în pântecele lui fiindcă Dumnezeu pur şi simplu poate să facă acest lucru posibil.[4]

Miracolul, prin definiţie, este un act divin care trece dincolo de explicaţiile şi replicile umane. Pe de altă parte, acest eveniment particular nu este prezentat dramatic şi nu a fost inclus pentru a ridica calitatea dramatică a naraţiunii; aşadar este greu de înţeles de ce autorul ar fi inventat aşa ceva dacă nu s-a întâmplat în realitate. Mult mai potrivit cu contextul este perspectiva că peştele a fost locul în care Iona a avut timp să primească instrucţiuni de la Dumnezeu. Stomacul unui peşte nu este un loc fericit pentru a trăi dar un loc potrivit pentru a învăţa.[5]  În căutarea adevărului ar trebui ca fiecare cititor să înţeleagă: climaxul nu este întrebarea dacă întâmplarea cu peştele a fost o alegorie sau un fapt istoric ci tocmai întrebarea pe care o pune Dumnezeu şi cu care se încheie cartea.[6]

[1] Alec Motyer, The Message of Jonah, (Leicester: Inter-Varsity Press, 2003), 19

[2] Idem, 128

[3] Idem, 132

[4] Douglas Stuart, Hosea – Jonah, (Waco: Word Books, 1987), 474.

[5] Frank S. Page, Amos, Obadiah, Jonah, (Nashville: Broadman&Holman Publishers, 1995),  240.

[6] Alec Motyer, The Message of Jonah, (Leicester: Inter-Varsity Press, 2003), 131.

Acest articol a fost publicat în bibliologie, Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s