Perspective asupra mântuirii

Există o confuzie cu privire la condițiile mântuirii noastre, o confuzie foarte gravă care se datorează parțial perspectivelor diferite prezente în Sfânta Scriptură.

Motivul pentru care este necesară o asemenea explicație este datorită faptului că unii oameni exclud de la mântuire pe alții care nu au toate aspectele mântuirii. De exemplu, cineva nu apucă să fie botezat, să facă parte din biserică, să-și dovedească prin fapte pocăința de fiecare zi. Înseamnă că nu a fost și nu este mântuit? Desigur că nu. Totul depinde de o înțelegere specifică a diferitelor perspective prin care Scriptura prezintă mântuirea. Da, în condiții normale, cineva ar trebui să treacă prin toate elementele mântuirii prezentate în Scriptură. Însă condițiile normale într-o lume anormală nu mai sunt chiar așa normale.

1. Sunt pasaje biblice care arată că mântuirea depinde de nașterea din nou și că ea este esențială. Aceasta este o perspectivă divină asupra mântuirii. Uneori nu se menționează credința pentru că ea este cu siguranță prezentă dacă Dumnezeu a realizat regenerarea.

Tit 3:5 „El ne-a mântuit nu pentru faptele făcute de noi în neprihănire, ci pentru îndurarea Lui, prin spălarea naşterii din nou şi prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt, „

2. De exemplu, știm că cineva este mântuit doar dacă se pocăiește și crede în Hristos. Aceasta este însă o perspectivă a responsabilității umane în mântuire. Cu siguranță mântuirea nu înseamnă doar această convertire.

Evrei 10:39 „Noi însă nu suntem din aceia care dau înapoi ca să se piardă, ci din aceia care au credinţă pentru mântuirea sufletului. „

3. În alte pasaje mântuirea este legată de procesul de perseverență și sfințire, de ascultare, de supunere și de conformare față de voia lui Dumnezeu. Aceasta este o perspectivă a procesului mântuirii. Credem că perseverența în har este o dovadă a regenerării și că, într-un anume sens, suntem mântuiți deplin din momentul regenerării. Însă, pentru că perseverența este legată indivizibl de regenerare înseamnă că putem spune fără să greșim că nici un om nu poate fi mântuit fără perseverență. Totuși, unii nu au cum să persevereze pentru că în evenimentul convertirii au murit – vezi tâlharul de pe cruce.

Filipeni 2:12 „Astfel dar, preaiubiţilor, după cum totdeauna aţi fost ascultători, duceţi până la capăt mântuirea voastră, cu frică şi cutremur, nu numai când sunt eu de faţă, ci cu mult mai mult acum, în lipsa mea. „

4. Alte pasaje vorbesc despre mântuire la timpul viitor avându-se în vedere specific evenimentul final de proslăvire sau glorificare când vom fi eliberați deplin de poluarea păcatului și vom gusta din escatologia realizată.

Romani 5:9 „Deci, cu atât mai mult acum, când suntem socotiţi neprihăniţi prin sângele Lui, vom fi mântuiţi prin El de mânia lui Dumnezeu. „

5. Petru spune ascultătorilor la Cincizecime să se mântuiască din mijlocul neamului. Cu siguranță el vorbea de o separare de iudaism și o alipire la trupul credincioșilor care Îl urmau pe Isus Hristos. Acesta este un aspect eclesial – social al mântuirii. Desigur, a te separa de lume este un semn al nașterii din nou însă poate exista un caz în care cineva nu are contextul în care să facă un paz atât de vizibil așa încât să se poată vorbi de o mântuire din neamul în care trăiește.

Faptele apostolilor 2:40 „Şi, cu multe alte cuvinte, mărturisea, îi îndemna şi zicea: „Mântuiţi-vă din mijlocul acestui neam ticălos.” „

6. De multe ori mântuirea este limitată la aspectul legal, cel al justificării noastre înaintea lui Dumnezeu. Prin aceasta nu se exclud pasajele care vorbesc despre convertire sau regenerare ca parte din procesul mântuirii.

Romani 5:9 „Deci, cu atât mai mult acum, când suntem socotiţi neprihăniţi prin sângele Lui, vom fi mântuiţi prin El de mânia lui Dumnezeu. „

7. Alte pasaje leagă mântuirea doar de chemarea lui Dumnezeu – de harul irezistibil și eficace. De ce? Pentru că oricine are parte de această chemare este cu siguranță mântuit și va avea parte de toate elementele necesare mântuirii depline. Oare în ce fel putem lămuri problema pruncilor care mor în copilărie sau înainte de naștere decât crezând într-o chemare eficace, irezistibilă, supranaturală, la viață a unor suflete care nu pot auzi cu urechile fizice Evanghelia? Ei nu se pot pocăi și nu pot crede dar asta nu înseamnă că vor fi condamnați pentru veșnicie. Convertirea este partea umană din mântuire, care poate lipsi în situații excepționale.

2 Timotei 1:9 „El ne-a mântuit şi ne-a dat o chemare sfântă, nu pentru faptele noastre, ci după hotărârea Lui şi după harul care ne-a fost dat în Hristos Isus, înainte de veşnicii, „

8. Unele pasaje prezintă exclusiv lucrarea lui Hristos de căutare a păcătoșilor în vederea mântuirii lor. Aceste pasaje însă nu se doresc a fi o prezentare exhaustivă a mântuirii. Cum am mai spus – dacă Hristos caută și găsește pe cineva, atunci el va fi cu siguranță mântuit și nu este necesar să se menționeze toate aspectele mântuirii – cum ar fi regenerarea, justificarea sau convertirea.

Luca 19:10 „Pentru că Fiul omului a venit să caute şi să mântuiască ce era pierdut.” „

9. Sunt pasaje care leagă mântuirea de aspectul fizic al botezului și al mărturisirii exterioare. Înseamnă oare că cei regenerați dar nebotezați biblic vor merge în iad? O asemenea poziție ar fi absurdă. Mântuirea comportă un alt sens aici – nu acela de a transformare lăuntrică sau justificare înaintea lui Dumnezeu, ci acela de dovadă sau manifestare exterioară.

Faptele apostolilor 2:38 „„Pocăiţi-vă”, le-a zis Petru, „şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veţi primi darul Sfântului Duh. „

Este posibil ca cineva să fie regenerată, să nu aibă posibilitatea de a se boteza, de a face parte dintr-o biserică, de a face o mărturisire publică, sau de a persevera în sfințenie. În lipsa acestor elemente el va fi mântuit pentru că are condiția primară – lucrarea inițială a lui Dumnezeu.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie, soteriologie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Perspective asupra mântuirii

  1. XLucian zice:

    De acord, exceptînd orientarea calvinistă de la punctele 7 şi 8.
    Ar mai fi de adăugat un aspect foarte important, legat de testarea condiției de om salvat/mîntuit.

    2 Tim 2:19 GBV
    Totuşi temelia tare a lui Dumnezeu rămâne, având pecetea aceasta: „Domnul îi cunoaşte pe cei care sunt ai Săi“ şi: „Oricine rosteştea Numele Domnului să se depărteze de nedreptate!“

    Lucrarea interioară nu poate fi testată de cei ai adunării decît prin conformarea exterioară.
    De aceea pot exista şi cazuri doar de conformare exterioară, fără regenerare interioară. Dar invers, adică regenerat și imoral, nu se poate (mă refer la o trăire cu grave şi repetate căderi în păcat…o viață trăită în păcat, nu la „accidente”). De aceea „Perseverența sfinților” este în cea mai mare parte o doctrină corectă. 🙂

    Apreciază

    • Gândește-te (și apleacă-te spre un studiu asupra termenului chemat în Noul Testament) de ce un creștin ar fi numit CHEMAT deodată ce toți sunt chemați? (să nu mai spun că nu toți sunt chemați dacă ne uităm doar la statisticile misionarismului care arată că 2.2 miliarde de oameni nu știu o boabă despre Hristos sau Evanghelie). Se face o distincție clară în Biblie între două tipuri de chemări. A spune că simpla folosire a unui termen înseamnă că întotdeauna, în orice context, se vorbește despre același lucru, trădează incapacitatea de a înțelege valențele multiple, nuanțele, semnificațiile pe care le poate avea un singur termen. Eu cred că punctele 7 și 8 se rezolvă cu studiul ăsta. Voi scrie în viitor, dacă Domnul îmi dă viață și minte, o carte despre harul eficace/irezistibil și îți voi da posibilitatea, dacă dorești, să faci comentarii pe marginea manuscrisului înainte să-l public

      Apreciază

      • XLucian zice:

        Mersi pentru invitație!

        Opinia mea referitoare la scrierea de cărți în această „eră” nu este una „pro”.
        Dacă vine cineva cu cel puțin 50% originalitate, eu zic să îi dăm Nobel. Dar presimt că nu e cazul să ne agităm… 🙂

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s