Arminianismul, mama tuturor ereziilor 

AVERTISMENT: pentru că unii s-au simțit ofensați de acest articol voi specific că nicăieri și niciodată n-am afirmat că toți arminienii susțin aceste lucruri. Nu. Dar spun că arminianismul duce, istoric vorbind, la toate aceste erori și erezii. În centurl sistemului există sămânța ereziei.  De asemenea, n-am oferit surse dar până și wikipedia vă poate informa legat de afirmațiile mele. Aceasta nu este o lucrare academică.

Arminianismul este credința că omul este factorul decisiv în mântuire, că mântuirea nu este sigură în mâinile lui Dumnezeu deoarece poate fi pierdută, că Dumnezeu nu poate mântui decât cu acordul omului și că El alege doar pe baza prevederii acceptului omului.

1. Arminianismul, istoric vorbind, este sursa teologiei liberale care a măturat Europa și secătuit-o de viață spirituală și golit bisericile. Vizitați bisericile din Europa de W care au devenit muzee mulțumită teologiei arminiene care a măcinat sufletele predicatorilor și teologilor de sute de ani.

2. Arminianismul a stat la baza tuturor abaterilor de la doctrina ortodoxă a Sfintei Treimi. Puritanii reformați ai secolul 17 au dezbătut îndelung cu arminienii care negau Sfânta Treime. Este un fapt istoric: Socinienii, Frații polonezi, unitarianismul în toate formele sale.

3. Arminianismul a făcut primele atacuri, după Reformă, împotriva doctrinei justificării numai prin credință – doctrină care constituie esența Evangheliei. Dubla imputare (păcatele noastre atribuite lui Hristos iar neprihănirea Lui atribuită nouă) a fost negată de la primii „părinți” ai arminianismului.

4. Arminianismul a negat doctrina mântuirii numai prin Hristos. Oameni care n-au auzit niciodată despre Hristos, se spune, vor fi mântuiți prin revelația naturală sau prin vise și vedenii. Această teorie a fost numită inclusivism.

5. Arminianismul a atacat ineranța și infailibilitatea Scripturii. Cu greu puteți găsi în afara cercului reformat cărți mai solide care să apere Sfânta Scriptură. Reformații sunt primii devotați predicării expozitive. Arminianismul are o ogradă plină cu oameni care desconsideră unitatea, suficiența și ineranța Scripturii. Se vede în predicare.

6. Arminianismul a fost și este mediul propice dar și sursa pentru „Evanghelia prosperității și sănătății depline”. Este născuta din același umanism din care este făcut Arminianismul. Niciodată n-aș putea spune că arminienii sunt cu toții adepți ai aceste Evanghelii, ci spun că acest sistem favorizează această doctrină.

7. Arminianismul este sursa închinării emoționale, mistice și sălbatice. Totul în numele închinării experimentale. Mintea este dușmanul. Omul trebuie să se simtă bine.

8. Arminianismul este sursa doctrinelor aberante despre sfințire. Perfecționismul există în mod direct datorită doctrinei liberei voinței din arminianism. Omul poate să trăiască desăvârșit, spun unii. Wesleyanismul a fost o altă doctrină arminiană care a promovat aceeași idee.

9. Arminianismul a dus la negarea transmiterii păcatului strămoșesc și la negarea depravării omului. Dumnezeu, zic ei, nu este corect să ceară omului socoteală de ceva ce a moștenit sau de ceva ce nu poate face (fiindcă nu vrea). Harul prealabil este o doctrină care încearcă să-L dezvinovățească pe Dumnezeu pentru păcatul pe care l-a imputat întregii umanități.

10. Arminianismul este sursa tuturor metodelor aberante de evanghelizare. Începând cu Finney și continuând cu alții avem zeci de ani în care adunările s-au umplut de membri neregenerați, care s-au convertit pe bandă rulantă în cruciadele de evanghelizare unde au „luat decizii”.

11. Arminianismul a dus le nagarea omniscienței lui Dumnezeu fiindcă nu poate accepta că Dumnezeu a creat de bunăvoie o lume despre care știa că va fi umplută de păcat. Asta l-ar face coautor a păcatului, zic ei. Vă puteți familiariza cu o cel puțin o formă a acestei erori numită open theism.

12. Arminianismul este cel mai virulent sistem care luptă împotriva suveranității lui Dumnezeu. Se predică ideea aberantă că Dumnezeu își poate limita atributele Sale naturale, care sunt parte a naturii Sale neschimbătoare. Aceasta pentru a păstra omul pe tronul deciziei propriei sale sorți.

13. Arminianismul este păgânism când propovăduiește că Dumnezeu oferă har în funcție de faptele și strofocările omului. Dumnezeu trebuie îmbunat și nu iubește liber și suveran. Aici nu este mai bun decât catolicismul sau pelagianismul. Un arminian consecvent va recunoaște că harul lu Dumnezeu este eficace doar dacă omul îl acceptă și se folosește de el.

14. Negarea pedepsei/despărțirii eterne („iad”) este un rezultat direct al sistemului arminian pentru că, potrivit lor, Dumnezeu „n-ar fi drept” să pedepsească o veșnicie oameni care au păcătuit câțiva zeci de ani. Universalismul este profund arminian.

Este doar o chestiune de timp până când un arminian consecvent vă lepăda doctrinele fundamentale ale creștinismului istoric ortodox (cu sensul de dreaptă credință).

Acest articol a fost publicat în arminianism, Fără categorie și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Arminianismul, mama tuturor ereziilor 

  1. XLucian zice:

    Cînd afirmi aceste lucruri (adevărate de alfel) pune, te rog măcar o sursă. Ca să vedem şi să credem. Mai sunt şi „Tome” printre cititori.

    Eu (şi altii) considerăm că nu neapărat arminianismul poate genera cele menţionate mai sus.
    Există suficienți calvinişti care au trecut în multe lucruri peste ce este scris.
    Să nu ne trezim în păcatul mîndriei de a susține că acest calvinism este cel mai select, pur, corect sistem doctrinar.

    Hai să nu ne referim doar la arminianism.
    Ştii care este diferența semnificativă între cei care susțin sisteme şi cei care susțin Biblia?
    Cei cu sistemul întotdeauna vor apăra sistemul, dar ceilalți vor apăra Biblia. (Am observat ce ai spus despre grija calviniştilor pentru Scriptură şi nu neg asta)
    Cei cu sistemul au tendința să „rafineze” părțile componente în aşa măsură încît rezultatul este ceva mult prea diferit de original.
    Este şi cazul calvinismului.

    (Nu contrazic faptul că este extrem de necesar un sistem doctrinar, dar steagul este Scriptura)

    Apreciază

  2. Teofil Popescu zice:

    Ai citit vreo pagină din lucrările lui Arminius? Nicăieri în scrierile sale nu găseşti ceea ce scrie în acest „articol” (???). Este genul de lătură, născută în ceas de noapte într-o publicație can-can. Fără surse şi fără scrutinitate. Ruşine pt mentalitatatea cu care postezi!

    Apreciază

  3. Onisie Katalin zice:

    Este o problema complexa. Mi se pare ca ai tratat problema prea superficial. Ce rost are? Cine se tine de Domnul si de Biblie, nu se rataceste. Scrii: „Arminianismul este credința că omul este factorul decisiv în mântuire…” Daca n-ar fi asa, ar insemna ca Dumnezeu ma mantuie vreau-nu vreau! NU e aberant? Nu decid eu daca accept Harul? Atunci nu nu sunt factorul decisiv?

    Apreciat de 1 persoană

    • Deci sunteți de acord că omul este factorul decisiv în propria sa mântuire. Și asta vi se pare altfel decât aberant?

      Ce vreau să spun este că a cataloga nu este sinonim cu a argumenta.

      Cine se ține de Biblie? Toti pretind asta. Ceea ce SCRIE în Biblie și ceea ce tu (sau eu) ÎNȚELEGi când citesti Biblia este diferit

      Apreciază

      • Onisie Katalin zice:

        Atunci toti oamenii ar trebui sa fie mantuiti (daca Dumnezeu este „factorul decisiv”) pt ca El „voieste ca toti oamenii sa fie mantuiti si sa vina la cunostinta adevarului.” Ceea ce, din pacate, nu se intampla. Eu nu vorbesc despre Arminianism in general sau in totalitate si nu incerrc sa stabilesc daca este sau nu corect ceea ce sustine. M-am legat de acest aspect cu care sunt lamurita si care nu este un aspect teoretic ci unul ff important pt ca e baza mantuirii mele.

        Apreciază

      • Dacă Dumnezeu vrea ca toti sa ajungă la cunoștința adevărului cum de astăzi sunt 2.1 miliarde de oameni care n-au auZit nimic de Hristos?

        Apreciază

  4. Teofil Popescu zice:

    Pe wiki nu se găsesc detalii. Acolo se găsesc generalități. Si în unele cazuri ambigue. Deci trimiterea nu îşi are rostul. Totuşi, aştept să citeşti nişte Arminius. Nu este corect să îl judeci, până nu l-ai citit. Eu aşa fac cu Calvin. Mă consider un arminian bun, tocmai pt că l-am citit pe Calvin. Deşi etichetele „calvinist” sau „arminian” nu ni se pot aplica la propriu. Dacă ai fi fost calvinist, nu ai mai fi baptist. Şi nici nu ai mai fi cochetat cu doctrinele dubioase penticostale. Prea puțin ştiu ce a însemnat calvinismul în contextul său politico-religios şi cultural.

    Apreciază

  5. Teofil Popescu zice:

    Acum câțiva ani da. Pe fostul. Acum cred ca s-a lecuit.

    Apreciază

  6. Teofil Popescu zice:

    Asta este o discuție sensibilă. Te înțeleg. Nu mai continuăm. Hai să citim Arminius.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s