Presupusa unitate a Bisericii din secolele II – III

În discuțiile mele cu prietenii ortodocși se pornește, din partea lor, de la premisa că Biserica avea o doctrină unitară. Această premisă pe cât de frumoasă este pe atât de falsă.

În primul rând, biserica (la singular) este accentuată greșit în detrimentul bisericilor locale (la plural). Se folosește singularul pentru a se induce ideea că bisericile locale aveau aceeași practică și doctrină ceea ce este fals, istoric vorbind. Când vorbim despre biserică eu voi întreba: care biserică? Pentru că fiecare avea nuanțele ei specifice. Eu nu neg că era o singură Biserică a lui Hristos, ci doar că în interiorul acestei Mari Biserici erau mici biserici locale cu diferențe și nuanțe.

În al doilea rând, cum aminteam deja în fiecare colț al imperiului existau episcopi care se frământau și scriau împotriva ereziilor, a iudeilor și a păgânilor. În fiecare biserică au început să apară practici și doctrine specifice acelei biserici.  A nu recunoaște acest lucru înseamnă să falsificăm istoria. Trecem prea repede cu vederea frământările inițiale ale autorilor și episcopilor acelei vremi. Când îi citiți veți vedea că ei își clarificau și pentru ei înșiși crezul bisericii.

În al treilea rând, cele mai timpurii manuscrise ale părinților bisericii există în mai multe versiuni – având contradicții între ele în funcție de cine le-a copiat. Recunoașterea autenticului este extrem de dificilă și, probabil, aproape imposibilă. Așadar, a stabili fără echivoc cum au intepretat aceștia anumite pasaje biblice este imposibil.

În al patrulea rând, problema este extrem de complicată în ce privește validarea documentelor. Întâi, avem nevoie să validăm canonul Sfintelor Scripturi. De aceea suntem trimiși la Părinții Bisericii. Dar părinții bisericii au mai multe variante ale propriilor manuscrise (cu contradicții între manuscrise) așa că avem nevoie să stabilim autenticitatea manuscriselor. În final, pentru a stabili auteticitatea unor autori din secolul II sau III trebuie să ne raportăm la ceea ce s-a scris în secolele IV și V ca fiind doctrina ortodoxă. În final, autoritatea nu mai aparține apostolilor ci părinților de după perioada patristică deoarece aceștia stabilesc și îi validează pe toți cei dinaintea lor.

Aceste aspecte sunt demonstrate suficient de clar în Tradiția Bisericii scrisă de Jaroslav Pelikan.

O altă serie de probleme pe care o implică cercetarea stării doctrinei creștine în secolele al II-lea și al III-lea o ridică analiza istorică și literară a documentelor.

Tradiția manuscriselor lui Ignatie cuprinde două sau chiar trei texte revizuite ale lucrărilor sale, care variază nu numai ca lungime și ca stil, dar și în ceea ce privește conținutul doctrinar. Modul de interpretare a doctrinei lui Ignatie în legătură cu biserica și episcopatul depinde de alegerea unuia sau altuia dintre aceste texte revizuite, deși nu este mai puțin adevărat că stabilirea autenticității unei versiuni sau a alteia a depins adresa de preferințele doctrinare ale cercetătorului.

În mod similar, transmiterea trunchiată a manuscriselor lucrării lui Ciprian Unitatea Bisericii a iscat controverse cu privire la doctrina sa despre primatul apusul lui Petru.

Cronologia scrierilor lui Tertulian continuă să eludeze o determinare precisă, totuși, fără o asemenea determinare este dificil de stabilit când vorbea în calitate de membru al bisericii și când în calitate de montanist.

Analiza literară a celor cinci cărți ale lucrării lui Irineu Împotriva ereziilor a încercat să le identifice sursele variate și câteodată contradictorii; și, chiar dacă încercarea nu s-a bucurat de o recunoaștere unanimă, totuși o interpretare lipsită de spirit critic a tratatului ar fi destul de riscantă.

O mare parte din opera lui Origen s-a păstrat numai în traducerea latinească a lui Rufin, pe care avem motive să o privim cu suspiciune și chiar cu scepticism.

Tradiția Bisericii, volumul 1, p,140-141

Acest articol a fost publicat în patristică și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s