lucrarea Duhului în cartea Fapte

Câteva observații legate de expresiile care descriu lucrarea Duhului în cartea Fapte

1. Expresia „se va pogorî Duhul” (eperchomai) apare o singură dată în Biblie cu referire la Duhul Sfânt – fiind o promisiune a Pogorârii unice a Duhului la Cincizecime. Singura excepție este cu referire la venirea Duhului Sfânt peste Fecioara Maria pentru a-L concepe pe Hristos (Luca 1:35).

2. Expresia „umpluți cu Duhul” apare la o singură categorie de oameni – evrei (1:4 și 4:31) și niciodată legată de alte grupuri: samariteni, neamuri sau ucenicii lui Ioan. Este experimentată individual de evrei: Zaharia, Elisaveta și Ioan, Pavel și Petru.

3. Expresia „făgăduința Duhului/Tatălui” este prezentată doar în legătură cu grupul de evrei (Luca 24:49, Fapte 1:4, 2:33 și 39). Nu discut extensia ei, ci grupul de care este legată explicit.
– – – –
4. Expresia „turnat/vărsat Duhului” (ekcheo) apare doar în relație cu cele două grupuri distincte de oameni: evrei și neamuri (2:17-18,33 și 10:45).

5. Expresia „botez cu/în Duhul” apare doar cu referire la evrei (1:4) și neamuri (11:15). Niciodată nu apare în cazuri individuale.
– – – –
6. Verbul „pogorît” (epipiptó) apare în legătură cu venirea Duhului peste evrei (11:15), samariteni (8:16) și neamuri (10:44).

7. Expresia „darul Duhului” este utilizată în legătură cu evreii (11:17) împreună cu cei pocăiți la Cincizecime (2:38), samaritenii (8:20) și neamurile (10:45). Verbul apare în legătură aceleași trei categorii (11:17; 5:32; 8:18; 15:8).
– – – –
8. Cea mai frecventă expresie este „PRIMIREA Duhului”. Apare cu referire la evrei în perioada lucrării Domnului Isus (7:39), ucenicii lui Hristos (14:17), evreii convertiți la cincizecime (2:38), samariteni (8:15, 17, 19), neamuri (10:47), ucenicii lui Ioan (19:2).

 

Acest articol a fost publicat în pneumatologie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la lucrarea Duhului în cartea Fapte

  1. XLucian zice:

    O „pastilă” teologică, comprimată.
    Provoacă foarte multe reacții adverse celor care doresc să argumenteze la infinit printr-o exegeză deficitară sau chiar prin lipsa ei. 😉

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s