Practicarea izbăvirii din păcat (Romani 6.11-14)

1. Conștientizarea noii poziții  – v.11 (două aspecte)

11. Tot aşa şi voi înşivă, socotiţi-vă morţi faţă de păcatşi vii pentru Dumnezeuîn Isus Hristos, Domnul nostru.

Prima responsabilitate a credinciosului născut din nou este cu privire la ceea ce gândește, nu ce face. Dacă mintea lui este corectă în raționamentele ei atunci și practica va fi corectă. Nu poți face ceea ce nu știi.

Totuși nu trebuie să confundăm această gândire creștină cu vreo practică mistică în care omul își spune lui însuși niște lucruri despre sine, care nu sunt adevărate, dar care devin adevărate în timp (sau pentru că) le rostește. Pavel îi îndeamnă pe creștini să considere o realitate – ceea ce ei sunt în relație cu Hristos și prin Hristos.

Moartea față de păcat

Credinciosul nu trebuie să considere ceva ce nu este adevărat, ci dimpotrivă trebuie să ia în considerare un adevăr referitor la ceea ce este real în viața lui. El trebuie să creadă ceea ce Hristos a făcut pentru el și în el.

Moartea față de păcat se referă la eliberarea de autoritatea păcatului și nu la extirparea completă a păcatului. Pavel nu a învățat și predicat perfecționismul. Eliberarea de sub autoritatea/puterea păcatului duce la o viață trăită în sfințenie chiar dacă există căderi.

Viața față de Dumnezeu

A fi viu față de Dumnezeu se exclude total cu a fi viu față de păcat. Nimeni nu poate fi viu față de Dumnezeu în timp ce se află sub dominația păcatului și astfel practică păcatul.

Scopul morții față de păcat este trăirea pentru și față de Dumnezeu. Scopul ultim este Dumnezeu și nu moralitatea. Dacă nu înțelegem acest lucru am pierdut esența creștinismului.

Viața față de Dumnezeu are loc prin mântuirea și domnia lui Hristos. Fără mântuire nu putem fi acceptați de Dumnezeu iar fără domnia lui Hristos nu putem trăi pentru El. Doar în Hristos putem fi vii față de Dumnezeu.

2. Cultivarea noii practici – vv.12-13

La fel cum poziția nouă în Hristos are două dimensiuni: relația cu păcatul și relația cu Dumnezeu, în același fel practica nouă are aceleași dimensiuni: creștinul trebuie să respingă păcatul și să se dăruiască lui Dumnezeu. Nu putem spune, așa cum zic unii, că un creștin nu mai are treabă cu păcatul, pentru că el o are o treabă foarte serioasă cu păcatul dar are această responsabilitate tocmai pentru a putea trăi doar pentru Dumnezeu, păcatul fiind o piedică în această privință.

Protestul față de păcat

Contestarea domniei în trup

12. Deci, păcatul să nu mai domnească în trupul vostru muritor, şi să nu mai ascultaţi de poftele lui.

Credinciosul este împuternicit să conteste autoritatea păcatului în trupul său. Pavel detaliază felul în care păcatul domnește – prin pofte. Procesul este relativ simplu: 1. principiul păcatului, numit aici simplu “păcatul”, exercită influență prin pofte; 2. poftele doresc să se manifeste prin trup și mădularele sale. Ele există și dacă nu se manifestă dar întotdeauna păcatul vrea să-și facă tot procesul complet; 3. pentru ca principiul păcatului să-și manifeste poftele prin trup este necesar ca omul să-i dea ascultare, aprobare, accept.

În acest proces credinciosul are un rol extraordinar de important. Păcatul există, poftele există, trupul muritor există. Ceea ce este în responsabilitatea credinciosului este să nu asculte de poftele păcatului, să le refuze, să le conteste – pentru că autoritatea păcatului este deja distrusă prin nașterea din nou.

Pavel nu pune deloc la îndoială existența păcatului sau a poftelor. Pasajul este devastator pentru cei care susțin extirparea firii pământești (legea păcatului) sau doctrina perfecționismului. Dacă nu am mai avea legea păcatului nici n-ar mai fi vorba despre o refuzare a influenței sale.

Contestarea puterii în mădulare 

13. Să nu mai daţi în stăpînirea păcatului mădularele voastre, ca nişte unelte ale nelegiuirii;

Odată ce creștinul a respins autoritatea păcatului și este conștient de ilegitimitatea și iraționalitatea păcatului el este gata să refuze predarea trupului său în slujba păcatului. Legea păcatului se folosește de trup ca de o unealtă sau un instrument prin care se exprimă. Mădularele și păcatul nu sunt același lucru, ci legea păcatului se folosește de mădularele trupului pentru a comite fapte păcătoase.

Predarea față de Dumnezeu – v.13b (în două părți)

Predarea sinelui lăuntric 

ci daţi-vă pe voi înşivă lui Dumnezeu, ca vii, din morţi cum eraţi; 

Această predare precede predarea trupului nostru deoarece predarea sinelui este ceea duce la predarea trupului întrucât trupul este sub autoritatea și stăpânirea sinelui, evident a sinelui regenerat acum.

Această predare trebuie să fie continuă. Un act de predare inițial nu asigură succes spiritual în bătălie cu păcatul pentru tot restul vieții. Credinciosul trebuie să se dea pe sine zilnic lui Dumnezeu.

Această predare este normală deoarece un creștin nu mai este mort față de Dumnezeu, ci viu și tot ceea ce face trebuie și este raportat la Persoana Sa. E normal să se dea lui Dumnezeu pentru că este al lui Dumnezeu.

Predarea mădularelor trupești

şi daţi lui Dumnezeu mădulările voastre, ca pe nişte unelte ale neprihănirii. 

De la predarea omului lăuntric Pavel continuă spre predarea mădularelor trupului. Aceste mădulare sunt unelte – sau instrumente – care pot sluji fie păcautlui, fie neprihănirii.

Manifestarea omului lăuntric este prin acest trup. Dacă creștinul se dă pe sine lui Dumnezeu atunci predarea trupului va fi pasul normal următor. Acest proces nu are loc automat și nu este inevitabil, ci necesită un angajament conștient și un efort spiritual constant.

3. Celebrarea noului principiu

14. Căci păcatul nu va mai stăpîni asupra voastră, pentrucă nu sînteţi supt Lege, ci supt har.

Stăpânirea păcatului este bazată pe așezarea omului sub condamnarea și cerințele Legii. Legea ațâță poftele păcatului și cât timp omul este sub incidența ei, se află într-un labirint nesfârșit al vinovăției și păcatului. Ieșirea de sub Lege fracturează total puterea păcatului în viața omului. Harul este acela care îl pune pe om într-o poziție de stăpân peste păcat.

Acest articol a fost publicat în comentarii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s