Perspectiva lui Dumnezeu asupra apostaziei lui Israel – partea 2 (Romani 9:10-13)

 Iacov versus Esau (vv.10-13)

10. Ba mai mult; tot aşa a fost cu Rebeca. Ea a zămislit doi gemeni numai dela părintele nostru Isaac. 11. Căci, măcar că cei doi gemeni nu se născuseră încă, şi nu făcuseră nici bine nici rău, 

Expresia “tot așa” introduce al doilea exemplu care este similar cu cel anterior. Pavel trece să-și dovedească principiul cu a doua generație a celor care se trag din Avraam. Dacă cineva se îndoia de principiul expus de Pavel pentru că adineauri am avut de-a face cu Ismael care se trăgea prin naștere dintr-o roabă care nu era evreică Pavel aduce al doilea exemplu unde nu mai este aceast caz.

Asemănările – vv.10-11a

Puterea argumentului lui Pavel stă în faptul că acești doi fii născuți din Isaac au avut multe asemănări. Asemănările nu sunt expuse la întâmplare ci tocmai pentru a dovedi că nu exista nimic în Iacov care să-l recomande înaintea lui Dumnezeu pentru a fi ales. Apostolul alege trei criterii: etnic, fizic și moral. Ambii se aflau în aceeași situație și nu era nici cea mai mică diferență.

(i) Proveniența etnică: „Ba mai mult; tot aşa a fost cu Rebeca. Ea a zămislit doi gemeni numai de la părintele nostru Isaac. ” (v.10)

(ii) Starea lor fizică: ”Căci, măcar că cei doi gemeni nu se născuseră încă”

(iii) Starea lor morală:  “şi nu făcuseră nici bine, nici rău”

Alegerea – v.11b

11b. – ca să rămînă în picioare hotărîrea mai dinainte (prothesis) a lui Dumnezeu, prin care se făcea o alegere (eklogēn), nu prin fapte, ci prin Cel ce cheamă, – 

Afirmația lui Pavel este uluitoare cu privire la motivul pentru care este ales Iacov și nu Esau: “ca să rămână în picioare hotărârea mai dinainte a lui Dumnezeu, prin care se făcea o alegere, nu prin fapte, ci prin Cel ce cheamă –,” (v.11). Cu alte cuvinte – alegerea lor nu ține de fapte: actuale sau prevăzute, actuale nu puteau fi fiindcă ei nu erau încă născuți, iar prevăzute nu puteau fi motivul alegerii deoarece se argumentează că alegerea a fost “prin Cel ce cheamă”. Toată discuția despre o alegere bazată pe preștiința alegerii omului este falsă – textul spune exact opusul: că alegerea se bazează pe Dumnezeu.

Desigur, auzim deseori oameni care întreabă: dacă alegerea nu a fost pe baza preștiinței faptelor lor (ceea ce Pavel confirmă) atunci ce înseamnă că alegerea se face “prin Cel ce cheamă”? Este clar că apostolul nu detaliază acest lucru și, de aceea, nici noi nu avem voie să speculăm criteriile alegerii lui Dumnezeu. Știm însă care a fost factorul decisiv în alegerea lui Dumnezeu: nu faptele, ci Persoana lui Dumnezeu.

Atestarea – vv.12-13

12. s-a zis Rebecii: „Cel mai mare va fi rob celui mai mic“, 

13. după cum este scris: „Pe Iacov l-am iubit, iar pe Esau l-am urît.“

Concluzia este susținută cu două citate biblice. Pavel obișnuiește pentru fiecare afirmație pe care o face să aducă în sprijin texte din Sfânta Scriptură. Pentru el Vechiul Testament este revelația de sine a lui Dumnezeu. El n-a avut nevoie de critică textuală (deși ea are importanța ei) pentru a decide dacă textele acestea sunt sau nu canonice. Aduce un citat din prima și ultima carte a Vechiului Testament:

Geneza 5:23 –“s-a zis Rebecăi: „Cel mai mare va fi rob celui mai mic”, ” (v.12);

Maleahi 1:2-3 „după cum este scris: „Pe Iacov l-am iubit, iar pe Esau l-am urât.” ” (v.13).

Ce înseamnă că Dumnezeu l-a urât pe Esau? În context se referă la faptul că nu a fost ales să fie copil al promisiunii, copil spiritual. Tot pasajul vorbește despre această distincție între descendent fizic și descendent spiritual. Nu doar contextul dar nici situația nu poate justifica acest limbaj atât de drastic. De ce Dumnezeu ar respinge pe cineva de la slujire și i-ar spune că-l urăște? Nicăieri nu mai vedem un asemenea limbaj folosit în privința respingerii cuiva de la slujire. În plus, Scriptura nu îl condamnă nicăieri pe Esau pentru că nu a slujit, ci pentru că a fost un om cu un caracter urât și s-a jucat cu Dumnezeu:

Evrei 12:16 „Vegheaţi să nu fie între voi nimeni curvar sau lumesc ca Esau, care pentru o mâncare şi-a vândut dreptul de întâi născut. „

Acest articol a fost publicat în comentarii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s