Cea mai fidelă versiune rămâne originalul. Câteva clarificări pentru Andrei Croitoru cu privire la Bibliile Cornilescu

Mulțumesc fratelui și profesorului Emanuel Contac pentru sfaturi și îndrumare

Textele din Coloseni și Efeseni sunt paralele

Efeseni 4:20. Dar voi n-aţi învăţat aşa pe Hristos; 21. dacă, cel puţin, L-aţi ascultat, şi dacă, potrivit adevărului care este în Isus, aţi fost învăţaţi, 22. cu privire la felul vostru de viaţă din trecut, să vă desbrăcaţi de omul cel vechi care se strică după poftele înşelătoare; 23. şi să vă înoiţi în duhul minţii voastre, 24. şi să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu, de o neprihănire şi sfinţenie pe care o dă adevărul. 25. De aceea, lăsaţi-vă de minciună: „Fiecare dintre voi să spună aproapelui său adevărul“, pentrucă sîntem mădulare unii altora.

Coloseni 3:8. Dar acum lăsaţi-vă de toate aceste lucruri: de mînie, de vrăjmăşie, de răutate, de clevetire, de vorbele ruşinoase, cari v-ar putea ieşi din gură. 9. Nu vă minţiţi unii pe alţii, întrucît v-aţi desbrăcat de omul cel vechi, cu faptele lui, 10. şi v-aţi îmbrăcat cu omul cel nou, care se înoieşte spre cunoştinţă, după chipul Celui ce l-a făcut. 11. Aici nu mai este nici Grec, nici Iudeu, nici tăiere împrejur, nici netăiere împrejur, nici Barbar, nici Schit, nici rob, nici slobod, ci Hristos este totul şi în toţi. 12. Astfel dar, ca nişte aleşi ai lui Dumnezeu, sfinţi şi prea iubiţi, îmbrăcaţi-vă cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate, cu smerenie, cu blîndeţă, cu îndelungă răbdare.

* Cele două texte sunt paralele în mult porțiuni și în special în acesta. Îmi este greu să cred că Pavel a intenționat să folosească metafora odată pentru a se referi la regenerare și în celălalt loc la sfințire pentru simplul fapt că avem de-a face cu același context și în esență aceleași porunci.

* În Coloseni termenul dezbrăcați apare atât pentru evenimentul regenerării (v-ați dezbrăcat de omul cel vechi și v-ați îmbrăcat cu omul cel nou) cât și pentru evenimentul sfințirii (v.12 .. să vă îmbrăcați cu o inimă…). Diferența se face clar între cele două etape pentru că în regenerare nu sunt îndepărtate niște “fapte”, ci chiar “omul cel vechi”.

* Atât în Coloseni cât și în Efeseni termenii – dezbrăcat și îmbrăcat – apar la aorist (în Coloseni participii iar în Efeseni infinitive) însă termenul înnoirea minții apare la timpul prezent, ceea ce mie îmi sugerează că înnoirea minții este responsabilitatea continuă a credinciosului în timp ce dezbrăcarea de omul cel vechi și îmbrăcarea cu omul cel nou reprezintă evenimentul mântuitor inițial care are rezultate și efecte pe tot parcursul vieții.

* A ÎNVĂȚA PE HRISTOS este o metaforă pedagogică dar are un aspect soteriologic foarte clar deodată ce se face la evenimentul inițial am mântuirii (regenerarea). Noi am învățat PE Hristos, nu de la El. Nuanța relațională este limpede sugerată în text. Deodată ce tema se continuă și Pavel leagă regenerarea de sfințire, mi se pare clar în acest caz că Pavel vorbește despre dezbrăcare de omul vechi și îmbrăcare cu omul nou referindu-se la regenerare, nu la sfințire (cum pare să ne spună traducerea 24).

Aștept observațiile voastre!

Sursă: Cea mai fidelă versiune rămâne originalul. Câteva clarificări pentru Andrei Croitoru cu privire la Bibliile Cornilescu

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Cea mai fidelă versiune rămâne originalul. Câteva clarificări pentru Andrei Croitoru cu privire la Bibliile Cornilescu

  1. Gelu zice:

    Problema este (așa cum am mai făcut observația și în altă parte) că participiul nu are „timp” independent sau de sine stătător. Nu este corect să faci caz de „timpul” participiului fără a-l analiza sintactic, în relație cu verbul principal al frazei. Ai luat verbele izolate (ceea ce nu este corect tehnic) și insiști asupra participiului ca și când ar trebui să fie tradus prin gerunziul românesc, ceea ce nu este adevărat. Trebuie analizate informațiile sintactice folosind cartea lui Wallace (cel puțin). Abia apoi putem vorbi cu atâta siguranță ce e greșit și ce e corect!
    Apoi, afirmațiile greșite ar trebui corectate în același cadru în care au fost făcute, de dragul obiectivității și a corectitudinii.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s