Cincizecimea, un eveniment unic și irepetabil

Cincizecimea un eveniment unic și irepetabil

De ce pogorârea Duhului Sfânt este un eveniment unic și iremediabil. Atenție, nu vorbesc aici despre botezul cu Duhul, de primirea Duhului sau de umplerea cu Duhul Sfânt, ci despre pogorârea specială a Duhului Sfânt care a generat toate aceste lucrări în ziua Cincizecimii. Așadar, de ce ziua Cincizecimii este una specială, în ciuda faptului că anumite lucrări din acea zi continuă să fie făcute de Duhul Sfânt?

• Domnul vorbește despre venirea Duhului ca despre un eveniment unic. El nu lasă de înțeles că vine de mai multe ori: (1) venirea Duhului ca Alt Mângâietor ce Îl înlocuiește (14:16), (2) ca Revelator pentru apostoli (14:26), (3) ca Mărturisitor împreună cu apostolii (15:26-27).

• Se întemeiază biserica Noului Legământ în această zi prin pogorârea specială și unică a Duhului Sfânt. Apoi avem împânzirea sau înaintarea bisericii dar nicidecum înființarea ei.

• Autorul folosește un termen unic pentru pogorârea Duhului Sfânt, ca și coborârea Duhului peste fecioara Maria care a fost un eveniment unic și irepetabil.

• Semnele pogorârii Duhului descrise de Luca sunt unice în toată această dispensație a Duhului Sfânt pentru a marca venirea Lui inițială și inaugurală.

• Ziua specială aleasă, în mod suveran de Dumnezeu, ziua Cincizecimii, arată unicitatea evenimentului. În celelalte ocazii nu sunt date speciale.

• Audiența (compoziția ei, oameni din toate neamurile de sub cer) arată unicitatea acestui eveniment.

• Împlinirea preliminară a profeției din Ioel în acest eveniment unic. Nicăieri nu se mai atașează o lucrare a Duhului de profeții.

• Promisiunile Domnului Isus vizează un eveniment unic când va veni/se va coborî Duhului Sfânt.

• Misiunea mare a apostolilor este legată specific de acest eveniment unic, nu de unul ulterior (1:8). Acesta generează misiunea până la marginile pământului.

• Conform narațiunii lui Luca (cap 1) acest eveniment este o continuare a evenimentelor principale din viața Domnului Isus. El se va înălța și va trimite Duhul (1:6-8).

• Porunca așteptării este dată clar doar grupului inițial de ucenici în frunte cu apostolii. Nicăieri după aceea nu li se mai cere să aștepte.

• Acesta este singurul moment când se menționează că Duhul Sfânt a coborât din cer. Desigur Duhul este omniprezent dar limbajul ales arată o coborâre primară și unică pentru ucenici.

• Acesta este evenimentul tranzitoriu de la Israel la Biserică, dintre cele două dispensații – când Duhul trece de la iudaism la grupul de creștini. Acum se face trecerea. Mai târziu este doar aplicată treptat geografic, etnic și teologic.

• Ucenicii văd acest eveniment ca inaugurarea unei noi ere (ucenicii întreabă de instaurarea împărăției, Petru citează pe Ioel).

• Acest eveniment este asociat de Petru cu înălțarea și încoronarea Domnului la dreapta Tatălui. Nici un alt eveniment sau lucrare a Duhului nu mai are această asociere.

Acest articol a fost publicat în pneumatologie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s