Legământ în apa botezului

În mediul evanghelic se obișnuiește să se spună că botezul este un legământ, iar cei care au fost botezați se referă deseori la momentul când „au încheiat legământ cu Domnul în apa botezului”. Pentru că botezul, între evanghelici, nu spală păcatul strămoșesc, nu regenerează și nici nu ajută la iertarea păcatelor, semnificația acestuia pare să fie destul de palidă.

Mie mi se pare că ideea de „legământ în apa botezului” are rolul de a întări importanța unui act destituit de semnificațiile sale bogate. Problema este că Scriptura nicăieri nu ne prezintă botezul ca un legământ și cred că atribuirea unei asemenea semnificații are implicații negative.

Teologia legământului

Probabil ideea de botez ca legământ vine din teologia legământului, în special în teologia reformată unde botezul este semnul legământului, la fel cum circumcizia a fost semnul vechiului legământ. Dar este o mare diferență între a spune că botezul este un semn și a spune că botezul este un act prin care se face legământ.

Oricum, noi nu putem prelua ideea de legământ din teologia reformată pentru a o aplica la actul botezului pentru că aceștia cred în botezul copiilor, ceea ce scoate din calcul tocmai ideea de accept voluntar și conștient al celui care „face legământ în apa botezului”.

Ne dăm o importanță prea mare dacă credem că suntem în stare să facem legământ cu Dumnezeu. Să presupunem că ar existat un asemenea legământ – cu siguranță nu noi l-am putea încheia. Precedentele biblice ne arată că teologia despre legăminte este teocentrică – El le inițiază și încheie, nu antropocentrică – unde omul este factorul decisiv.

Botezul și jurământul

Dacă noi i-am promis Domnului credincioșie, atunci acest lucru este un jurământ, fără o jertfă adusă de noi. Este un jurământ pe care îl facem și pe care îl vom putea respecta doar în baza jertfei lui Hristos și prin lucrarea Duhului Sfânt. Această promisiune nu este făcută în apa botezului, ci atunci când am crezut în Hristos.

Probabil ideea de botez ca legământ vine și din faptul că la botez candidatul este întrebat, de obicei în fața unei audiențe, dacă Îl urmează pe Domnul, iar el răspunde că va face acest lucru până la moarte. Evident, acest dialog ceremonial transmite ideea că acolo se încheie un legământ.

Opinia mea este că dacă se insistă pe reținerea ideii de legământ, în cel mai bun caz, ea are sens doar în relație cu comunitatea față de care candidatul se alipește prin botez atunci când promite că Îl va urma pe Domnul până la moarte.

Legământul cel nou

Singurul legământ în vigoare de la moartea Domnului Isus este legământul cel nou încheiat în sângele Său. Peste acest legământ nu se poate suprapune nici un alt legământ, fie că vorbim despre botez sau orice altceva. Botezul are un alt rol, el nu stabilește legăminte.

Dumnezeu a încheiat legăminte prin jertfă, nu prin apă. Motivul se află în faptul că Dumnezeu garantează cu moartea respectarea legământului. În cazul noului legământ, Domnu Isus garantează cu moartea împlinirea tuturor promisiunilor acestui legământ tocmai pentru că noi nu putem garanta împlinirea cerințelor acestui legământ. Hristos a împlinit toate cerințele.

Legământul făcut de om este un legământ care poate fi călcat și, de fapt, care sigur va fi călcat. Acesta este motivul primar pentru care nu ne alfăm într-un legământ încheiat de noi cu Dumnezeu. Acest legământ ar fi chiar mai slab decât vechiul legământ încheiat de Dumnezeu cu Israel.

Legământul în care noi ne aflăm a fost încheiat în urmă cu 2000 de ani, nu când ne întoarcem la Dumnezeu și ne botezăm. Doar în acest fel putem avea pace și siguranță în Hristos. Temelia siguranței noastre este una sigură și stabilă. Dumnezeu ne-a asigurat înainte să existăm pentru a ne arăta că siguranța nu depinde de noi, ci de El.

Sintagma „legământ în apa botezului” satisface soteriologia individualizată a evanghelicului care, printre altele, a generat o eclesiologie foarte defectuoasă, care a rezultat în mii și mii de bisericuțe plantate prin dezbinare. Fiecare consideră că are o „relație personală cu Dumnezeu” și aceasta este tot ce pare să conteze. Noul Legământ are în vedere o comunitate de credincioși, nu indivizi luați separat.

Antropocentrism

Cel mai inconfortabil aspect legat de ideea de „legământ în apa botezului” este faptul că prezintă o convertire antropocentrică, unde omul este factor decisiv – el se pocăiește, el crede, el alege să fie regenerat, el se botează … el face totul. Dumnezeu doar notează ceea ce a făcut omul. Rămâi cu senzația că lui Dumnezeu parcă I s-a făcut un favor că a fost primit în acest legământ al omului.

Noi știm că omul este mort în greșelile și păcatele sale, este împotrivitor lui Dumnezeu în gânduri, dispoziție și fapte, este separat de Dumnezeu și nu are nici un merit sau șansă de scăpare. Dumnezeu îl atrage în legământul făcut de El cu Hristos ca un rod al muncii sufletului Domnului Isus pentru care El a plătit totul.

Unora li se pare că exagerez, dar fiți atenți pe viitor la limbajul folosit atunci când cineva își relatează botezul. De obicei, el spune „m-am botezat” de parcă el ar fi putut să facă acest lucru singur. Petru spune la Cincizecime „fiecare din voi să fie botezat” pentru că botezul este făcut de altcineva.

Este important să menținem un limbaj biblic pentru că limbajul schimbă logica. Când spunem „m-am botezat”, iar noi știm că botezul înseamnă moarte și înviere în Hristos și împreună cu El, noi afirmăm că suntem autorii propriei noastre nașteri din nou, iar acest lucru este o aberație teologică. În botez, candidatul este pasiv și este scufundat în apă de către altcineva pentru a arăta acest fapt istoric cu implicații colosale – Hristos ne botează în moartea și învierea Sa.

Acest articol a fost publicat în botez, eclesiale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s