Botezul, intrarea în ucenicie

Ucenicia implică un dascăl, un ucenic, un manul cu niște instrucțiuni și practica. Această ucenicie are un început când ucenicul este primit oficial în aceast demers.

Scriptura vorbește despre botez ca despre actul intrării în ucenicie: „Mergeţi şi faceţi ucenici din toate naţiunile, botezându-i pentru Numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-i să păzească toate câte v-am poruncit! Şi, iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului“ (Matei 28:19:20).

Scopul principal

Verbul principal al acestor versete este „faceți ucenici”. Botezul nu este responsabilitatea noastră principală, ci facerea de ucenici. Este problema noastră faptul că botezul a devenit scopul final pentru mulți convertiți. Botezul a fost îmbrăcat cu atâta fast de parcă ar fi un scop în sine.

Etapele ucenicizării

Porunca facerii de ucenici este urmată de două verbe la gerunziu care descriu modalitatea de facere a ucenicilor: botezul („botezându-i”) și învățarea („învățându-i”). În mod evident botezul este prezentat aici ca actul inițiator în ucenicie. Botezul este poarta oficială de intrare în ucenicie.

Știu că există persoane care spun că pot fi ucenici și fără să se boteze. Eu sunt de acord că acest lucru poate avea loc dar insist să arăt că voia Domnului Isus a fost ca botezul să fie actul de primire, de inițiere, cu alte cuvinte, poarta de intrare în procesul de ucenicie. Este o rânduială stabilită de El, nu de biserică sau de apostoli.

Mântuirea și ucenicia

Trebuie să fim atenți când legăm botezul de ucenicie pentru a nu sugerea că un credincios nu este creștin și nu poate fi ucenic dacă nu se botează. Un om devine creștin când crede în Hristos și se întoarce de la păcatele sale, indiferent de botez. Așadar, în ce privește relația unui om cu Dumnezeu, poziția lui cerească, aceasta este rezolvată doar prin credința în Hristos și pe baza jertfei Sale.

Domnul Isus vorbește în acest pasaj despre ucenicia practică, nu despre mântuirea sufletului. Această distincție este atât de importantă pentru a nu amesteca aspectul pământesc și practic al uceniciei cu aspectul pozițional și ceresc al mântuirii. Mântuirea este actul spiritual prin care intrăm în ucenicie în timp ce botezul este actul vizibil și fizic prin care intrăm în această ucenicie.

Două aspecte ale uceniciei

În ce privește sufletul nostru, noi putem deveni ucenici din momentul în care credem. Acel moment este actul inițiator al uceniciei. Atunci Hristos devine modelul și învățătorul nostru. Nimeni nu trebuie să-i sugereze unui om născut din nou că ar trebui să trăiască după placul lui Hristos și că El este Modelul suprem în viață și trăire.

Totuși, Dumnezeu a rânduit să se folosească de oameni în maturizarea și sfințirea noastră iar intrarea în această ucenicie eclezială are loc prin botez. Hristos a dorit ca să ne asumăm public, vizibil, oficial, față de lume și adunare, că ne angajăm conștient și voluntar într-un proces de ucenicie care nu-L implică doar pe Hristos, ci și pe ceilalți frați ai noștri.

Ucenicia în comunitate

Ucenicia nu este un demers care ține doar de noi și de Hristos. Desigur, nimeni nu poate înlocui relația noastră personală cu El. Dar ucenicia implică alăturarea la un grup de credincioși, la o comunitate creștină, adică adunarea locală. Reprezentanții adunării îl botează pe ucenic pentru ca să fie alăturat comunității în care va fi ucenicizat.

Dacă analizăm primul botez creștin, la Cincizecime, observăm cum toți cei botezați s-au separat de sistemul iudaic și s-au alăturat bisericii după care au trăit viața creștină în interiorul comunității. Astfel, deși botezul este primirea în ucenicie, totuși el trebuie privit ca poarta de intrare în comunitatea în care are loc ucenicia. Cel ce se botează nu doar se alipește vizibil de Hristos, ci și de adunarea Lui.

Ucenicia după Carte

Domnul spune: „învăţându-i să păzească toate câte v-am poruncit”. După înălțarea Domnului Isus, Duhul Sfânt se coboară după cum a promis Hristos, le revelează și le aduce aminte ucenicilor (și delegaților lor) voia Domnului Isus. Domnul cere ca discipolii să fie învățați după Carte, după Scripturi, să păzească tot ce El a transmis.

Este demn de remarcat că Domnul nu spune că ucenicia înseamnă citire, studiere, analizare, exegetare, sistematizare, citare sau meditare la cele poruncite de Hristos, ci păzirea, adică împlinirea practică. Motivul pentru care Domnul formulează astfel proiectul ucenicizator este datorită faptului că toți cei ce ajung să păzească cuvintele Sale înseamnă că au trecut și prin citire, interpretare, exegetare, meditare etc.

Având în vedere acest adevăr, înseamnă că botezul este o asumare a învățăturii Scripturii. Cel ce se botează afirmă și își asumă procesul de ucenicie în care el va manifesta interes practic, continuu, progresiv față de cuvântul lui Dumnezeu. Candidatul spune, prin acest act: „mă botez în asociere cu Hristos promițând că voi face voia Lui până la sfârșitul vieții”.

Botezul și învățătorii

Dumnezeu a rânduit învățători în adunare (Efeseni 4:11) iar ei nu trebuie să fie mulți (Iacov 3:1). Aceștia au datoria de a da învățătură credincioșilor. Datoria de a da învățătură nu este dată tuturor credincioșilor, ci unor oamei înzestrați special de Dumnezeu pentru această slujbă. Tot ei îi botează pe cei ce se întorc la Dumnezeu. Astfel, cel care este botezat acceptă autoritatea și învățătura acestora. Ei acceptă prin botez să se lase învățați și îndrumați spiritual pe calea uceniciei.

Este adevărat că orice credincios poate da învățătură la un nivel elementar și chiar este de datoria lui să o facă, fie că vorbim de mame, tați, soți, studenți etc, dar acesta nu este darul biblic de învățător care este folosit public în adunare. Așadar, putem distinge două nivele de învățătură: nivelul la care toți creștinii trebuie să fie implicați și nivelul limitat la învățători.

Concluzie

Botezul este, pe lângă multe alte semnificații, un act public, oficial, vizibil, asumat conștient și voluntar de un creștin proaspăt convertit, prin care intră în adunarea locală, sub autoritatea unor învățători, într-un proces de ucenicie și învățare cu scopul trăirii vieții creștine după cuvântul lui Dumnezeu.

 

Acest articol a fost publicat în botez, eclesiale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Botezul, intrarea în ucenicie

  1. XLucian zice:

    „Mântuirea este actul spiritual prin care intrăm în ucenicie în timp ce botezul este actul vizibil și fizic prin care intrăm în această ucenicie.

    În ce privește sufletul nostru, noi putem deveni ucenici din momentul în care credem. Acel moment este actul inițiator al uceniciei. Atunci Hristos devine modelul și învățătorul nostru. Nimeni nu trebuie să-i sugereze unui om născut din nou că ar trebui să trăiască după placul lui Hristos și că El este Modelul suprem în viață și trăire.”

    Foarte de acord cu afirmațiile de mai sus.
    Același lucru îl spuneam acum mai mulți ani, dar nu prea am găsit pe cineva care să îmi dea dreptate.
    În general se merge pe ideea că nu toți cei mintuiti sînt și ucenici, ci ca exista un anume moment în viața cînd luăm crucea și Îl urmăm pe Domnul.
    Consider că cei mintuiti nu vor sta prea mult într-o stare de latență spirituala, deoarece avem Duhul Sfînt trimis să ne invete, indrume, mustre, corecteze etc.
    Doar cei care sînt conduși de Duhul lui Dumnezeu sint fiii Lui! Romani

    Apreciază

    • discutând cu unul altul despre subiect am înțeles că unii consideră că afirmarea Domniei lui Hristos ar încurca cumva mântuirea și ar presupune mântuire prin fapte – ceea ce mi se pare complet aberant. Nimeni nu-L poate primi pe Hristos doar ca Mântuitor. Tot poziția aceasta pare să transforme pocăința într-o faptă și de aceea se afirmă deseori că omul trebuie DOAR să creadă, nu să se pocăiască – pocăința fiind o opțiune ulterioară pentru ei.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s