Botezul și Cina Domnului, poartă și perimetru

Nu trebuie să existe nici un dubiu că singurele rânduieli pentru adunarea Noului Testament, prezentate de Hristos și de apostoli, practicate în biserica primară și explicate în epistole, sunt botezul și Cina Domnului. Nu există nici o altă rânduială stabilită de Hristos în adunarea Sa. Ambele rânduieli au de a face cu adunarea, nu cu creștinismul oficial sau cu diversele denominații în care s-a împărțit creștinătatea.

Asemănarea dintre botez și Cina Domnului este că ambele arată spre moartea Domnului Isus și faptul că noi beneficiem din ea. Ambele sunt două acte simbolice care prefigurează în exterior, public față de toți, o realitatea spirituală. Diferența dintre aceste două rânduieli constă în faptul că botezul este o poartă publică pe care intrăm o singură dată în timp ce Cina Domnului este o afirmare publică, continuă, a perimetrului creștinilor mărturisitori din adunarea locală.

Biserica primară

Legătura dintre aceste două rânduieli este arătată foarte clar imediat după coborârea Duhului Sfânt la Cincizecime și formarea adunării. Ni se spune foarte clar că întâi de toate cei ce au auzit Evanghelia și au crezut-o au fost botezați: „Cei ce au primit propovăduirea lui au fost botezaţi; şi în ziua aceea, la numărul ucenicilor s-au adăugat aproape trei mii de suflete” (Faptele apostolilor 2:41).

Dar versetul imediat următor ne prezintă viața obișnuită a adunării nou formate și printre preocupările ei de bază, frecvente și obligatorii, se află și frângerea pâinii: „Ei stăruiau în învăţătura apostolilor, în legătura frăţească, în frângerea pâinii şi în rugăciuni” (Faptele apostolilor 2:42). Textul ne arată clar că Cina este o practică frecventă a bisericii, la fel de importantă ca învățătura și rugăciunea.

Pentru cei care au dubii cu privire la ceea ce am spus până aici, în ceea ce privește legătura dintre botez și Cina Domnului, voi pune următoarea întrebare: credeți că ar fi fost cineva primit în părtășia adunării în acea zi dacă ar fi refuzat botezul? Oricine va trebui să răspundă negativ. De ce acest lucru? Noi știm că botezul nu este un act mântuitor, totuși el a fost necesar pentru intrarea publică, oficială și vizibilă în părtășia adunării.

Prototipul Israelului

Această legătură dintre botez și Cina Domnului mai este arătată de apostolul Pavel printr-un prototip istoric al poporului Israel. Iată ce spune el: „toţi au fost botezaţi în nor şi în mare, pentru Moise” (1 Corinteni 10:2). Aceștia sunt eliberați din Egipt iar acest act divin de eliberare este marcat de trecerea prin marea Roșie, o separare publică, oficială și vizibilă față de Egipt, zeii, poporul, sărbătorile, obiceiurile și păcatele sale. În acea zi evreii mor față de trecutul lor în țara Egiptului și încep o viață nouă, dincolo de marea veșnic despărțitoare.

După acest botez care marchează sfârșitul robiei, despărțirea de Egipt și începerea unei vieți noi, urmează o călătorie lungă spre Canaan, o călătorie în care au fost alimentați zilnic de Dumnezeu: „toţi au mâncat aceeaşi mâncare duhovnicească şi toţi au băut aceeaşi băutură duhovnicească, pentru că beau dintr-o stâncă duhovnicească ce venea după ei, şi stânca era Hristos” (1 Corinteni 10:3-4). Această hrănire spirituală avea loc prin ieșirea tuturor evreilor să strângă hrana necesară pentru acea zi. Ei arătau public în acest fel că sunt poporul lui Dumnezeu care este hrănit supranatural de Dumnezeu.

Aceste evenimente corespund experienței noastre creștine. Ca Israel și noi ne separăm vizibil și public de lumea cu tot sistemul ei, de vechea noastră viață și de vechiul nostru eu și arătăm că suntem înviați spiritual pentru a trăi o viață nouă. După acest act noi participăm săptămânal la Masa Domnului pentru a arăta că suntem dependenți de hrana Lui spirituală, câștigată în Hristos, pentru tot restul vieții noastre și astfel arătăm și cine sunt credincioșii, poporul lui Dumnezeu, hrănit supranatural de El.

Cheile Împărăției administrate de adunare

Cheile Împărăției reprezintă autoritatea dată de Isus adunării locale pentru a primi sau exclude membrii în interiorul ei. Acest lucru se face în funcție de mărturisirea de credință (Matei 16) și mărturia practică (Matei 18).

Primirea membrilor se face prin botez, pe baza mărturisirii lor, iar excuderea culminează prin îndepărtarea de la Cina Domnului – cea mai înaltă expresie a părtășiei spirituale dintr-o adunare locală. Astfel, semnele acestor chei sunt botezul și Cina Domnului. Dar nimeni nu poate fi introdus în împărăție prin botez, ci prin nașterea din nou. Și nimeni nu poate fi scos din împărăție prin îndepărtarea de la Masa Domnului pentru că aceasta ar presupune pierderea mântuirii și a poziției cerești de copil al lui Dumnezeu, așezat veșnic în Hristos, ceea ce este imposibil.

Astfel, folosirea cheilor Împărăției se face de către adunarea locală care este o reprezentanță pe pământ a Împăratului. Adunarea face declarații despre cei care sunt sau nu sunt în această împărăție. Ea nu decide, ci declară. Declarațiile ei pot fi greșite și de aceea ea trebuie să vegheze ca să nu rostească sentințe eronate în numele lui Hristos abuzând astfel de autoritatea care i-a fost încredințată. Declarația adunării are loc când cineva este primit vizibil și extern pe terenul adunării prin botez și are loc apoi în mod repetat prin Cina Domnului când adunarea afirmă că cei ce participă la ea sunt parte din împărăție.

Împărăția nu este același lucru cu adunarea. Împărăția este reprezentată de adunare. Este ideal ca toți cei ce fac parte din adunare să facă parte și din împărăție. De aceea declarațiile adunării, deși nu sunt decizii dumnezeiești, trebuie să fie clare și corecte. Ea oferă o siguranță celor față de care se pronunță într-un fel sau altul. Astfel, adunarea primește pe terenul ei pe cei care intră în împărăție prin nașterea din nou. Până la manifestarea deplină a împărăției acești oameni se bucură cu sfinții și cresc împreună în reprezentanța acestei împărății care este adunarea.

Botezul este poarta publică și oficială de intrare pe terenul spiritual administrat de adunare, în timp ce Cina Domnului arată perimetrul părtășiei în care se află credincioșii. Ea delimitează pe cei dinlăuntru de cei de afară. Deodată ce cheile Împărăției sunt administrate doar de adunare, înseamnă că și simbolurile acestor chei, botezul și Cina, pot fi administrate doar de adunare.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s