„apoi” veți primi darul Sfântului Duh! Când este acest „apoi”?

„Pocăiţi-vă”, le-a zis Petru, „şi fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre; apoi veţi primi darul Sfântului Duh. Căci făgăduinţa aceasta este pentru voi, pentru copiii voştri şi pentru toţi cei ce sunt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema Domnul Dumnezeul nostru”” (Faptele apostolilor 2:38-39).

Petru se adresează foarte clar tot evreilor aici pentru că Evanghelia se duce întâi la evrei, apoi la neamuri. Audiența din ziua Cincizecimii este formată, cu preponderență, din evrei. Așadar, deși avem aici precizată o prescripție, totuși ea nu este adresată neamurilor.

Semnificația expresiilor „darul Duhului Sfânt” și „făgăduința aceasta” nu este explicată dar cel mai probabil evreii din audiență se gândeau la darul pe care L-au primit în acea zi ucenicii și ceea ce a fost profețit atâtea ori în Vechiul Testament.

Petru ignoră total orice precizare despre vorbirea în limbi tocmai pentru că semnul a fost foarte clar în această zi și nu era necesar ca el să fie repetat la o audiență formată tot din evrei.

Acest pasaj infirmă foarte clar ipoteza potrivit căreia Duhul se primește după o perioadă de timp de la convertire iar semnul primirii trebuie să fie vorbirea în alte limbi. Iată câteva observații care arată suficient de clar că teologia celei de-a doua binecuvântări este greșită și nescripturală:

  • Nicăieri în acest pasaj prescriptiv nu ne-a putea da seama că primirea Duhului Sfânt urma să fie ulterioară, la multe zile după pocăință. Nu există precizarea unei perioade de timp și dacă ar fi fost necesară o asemenea perioadă cu siguranță am fi găsit vreun detaliu despre ea și ce presupune ea. A încărca termenul „apoi” cu perioade de timp, oricât de scurte sau lungi ar fi ele, este greșit și nu are nici un temei textual.
  • Metoda propusă de apostoli nu este stăruința, repetarea de cuvinte, decuplarea minții, ci pocăința care duce la primirea Duhului Sfânt. Așadar, pentru că toți cei credincioși s-au pocăit înseamnă că toți au primit Duhul Sfânt. La citirea textului acest „apoi” se leagă imediat de actul pocăinței și de nimic altceva.
  • În limba originală nu există termenul „apoi”, termen care lasă unora de înțeles că primirea Duhului este la o distanță temporală oarecare de pocăință. Așadar, mulți își construiesc doctrina, în cel mai bun caz, pe o eroare de traducere.
  • Chiar dacă termenul „apoi” ar exista în acest pasaj, totuși nu ar trebui să înțeleagă nimeni din această exprimare că „apoi” indică o distanță de timp între pocăință și primirea Duhului. Dacă aș spune: „voi merge la magazin și voi cumpăra o pâine” eu nu mă refer că voi merge azi la magazin și voi cumpăra mâine. Este o succesiune de acțiuni legate din același eveniment.
  • Petru spune „pocăiți-vă și fiecare din voi să fie botezat în Numele lui Isus Hristos, spre iertarea păcatelor voastre, apoi veți primi darul Sfântului Duh”. În mod clar Petru arată că „fiecare”, în mod individual, din acești „voi” care s-au pocăit v-a primi Duhul Sfânt.
  • Eu cred că se poate construi un argument mult mai bun că botezul Duhului ar depinde de botezul în apă, pentru că textul pare să afirme asta (deși eu nu sunt de acord cu această interpretare) decât argumentul potrivit căruia trebuie să se stăruiască o perioadă de timp pentru primirea Duhului.
  • Acest pasaj prezintă două binecuvântări: îndreptățirea („spre iertarea păcatelor voastre”) și Duhul Sfânt („darul Duhului Sfânt”). Petru se adresează aceleiași categorii și leagă aceste două binecuvântări de pocăință (simbolizată în botez). Pocăința, așadar, duce la primirea iertării păcatelor și a Duhului Sfânt. Aceasta este teologia întregului Nou Testament.
  • Când Petru explică promisiunea el afirmă că Duhul Sfânt este „pentru voi, pentru copiii voştri şi pentru toţi”. Aceste expresii arată clar că în mintea lui Petru toți cei credincioși urmau să primească această promisiune. El chiar spune că ea este „pentru toți”, nu doar pentru unii.
  • Pe lângă chemarea la pocăință, condiția elementară pentru primirea Duhului, Petru indică o altă condiție când prezintă promisiunea: „pentru toţi cei ce sunt departe acum, în oricât de mare număr îi va chema Domnul”. Condiția este chemarea Domnului, nu stăruința.
  • Pentru a întări caracterul deosebit al acestei promisiuni și siguranța primirii acestui dar pentru toți credincioșii Petru adaugă „în oricât de mare număr”. Ce surpriză ar fi fost Petru să afle că un mare număr dintre credincioșii de-a lungul veacurilor nu au primit acest dar!
  • Ar fi util să facem acest exercițiu de logică foarte familiar nouă. Să presupunem că îi spui copilului tău: „mănâncă din farfurie, apoi îți voi da înghețată”. Dacă copilul mănâncă înghețata și se așteaptă să primească înghețata, ar fi ceva absurd? Nu! Înseamnă că te-a luat în serios și se bazează pe promisiunea ta. Ce ar spune copilul tău dacă tu i-ai spune că pentru a primi înghețata va trebui să stăruiască, să se pocăiască de toate păcatele, să strige, să aștepte câteva zile în post etc? Petru spune: „pocăiți-vă … apoi veți primi darul Duhului Sfânt”. Ce s-ar fi întâmplat dacă după pocăința lor Petru le-ar fi spus: „de fapt e mai complicat decât v-am spus inițial. Va trebui să aveți o perioadă de stăruință pentru primirea Duhului”! Ce mare înșelător ar fi fost privit Petru! Dar acest lucru se întâmplă astăzi în mii de biserici!
  • Dacă „făgăduința aceasta” care a fost promisă acestor oameni și tuturor celor de după ei trebuie „primită” prin alte condiții decât cele menționate de Petru înseamnă că promisiunea nu mai este promisiune și primirea nu mai este primire. Cei mai simpli termeni nu mai au semnificațiile lor obișnuite dacă ei sunt încărcați cu condiții care nu sunt prezentate în text.
Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s