Worship

Vă asigur că nu sunt împotriva instrumentelor și nici a tehnologiei. Cei care mă cunosc știu că acest lucru e adevărat. Fac această precizare ca să nu înțelegeți altceva decât ceea ce spun.

Închinarea confundată cu muzica

Conceptul de închinare a suferit o mutație de esență în ultimile decenii, iar acest lucru face multă pagubă. Închinarea este asociată aproape întotdeauna cu muzica. Dar acest lucru este fals. Închinarea este reacția unui om regenerat, cu uimire, teamă, bucurie și încântare față de revelația de Sine a lui Dumnezeu. Manifestarea acestei închinări poate fi prin cântare, rugăciune, prosternare etc. Manifestarea poate fi copiată de oameni neregenerați motiv pentru care e important să reținem definiția corectă.

Efectul confundării muzicii cu închinarea a dus la crearea unui întreg “departament de slujire” unde pot sluji copii, adolescenții, tinerii, adulții neregenerați. Alt efect este că o grămadă de timp, energie, resurse fizice și umane sunt consumate într-un departament despre care Biblia nu spune nimic. Există o industrie întreagă a “muzicii creștine” care nu are nici o acoperire biblică. Iar adevăratele slujiri sunt umbrite și au foarte puțină căutare. Cei care sunt în “slujirea cu închinare” se văd mari slujitori, când nu sunt, iar restul trebuie să se consoleze cu faptul că Dumnezeu le-a dat alte daruri, deși eu n-am găsit nicăieri în Biblie darul spiritual de a cânta la cor sau în trupele de închinare.

Sunt slujitori care, (și spun asta fără să încerc să-i denigrez de parcă ar fi greșiți în orice privință) care atunci când vine cineva nou în biserică sau se primește un proaspăt convertit, recent botezat, le pun această întrebare: “la ce vei sluji, la cor, la fanfară, la orchestră?”. Asta crează o cultură care definește slujirea fundamental greșit și care trădează o concepție eronată despre slujire și închinare. Nici vorbă să se mai chestioneze însăși felul acesta de închinare, condiția spirituală a “slujitorilor” etc. Ei se pare că au liberă trecere la slujire fără filtrele normale care trebuie puse oricărui candidat la o slujire publică în adunare. Această meteahnă este păstrată și în adunările “contemporane”. Să nu uităm însă de unde provine ea.

Duși în închinare

O altă idee nocivă născocită recent este că trebuie să “fim duși în închinare”. Părerea mea este că această idee are origini păgâne. Are la bază ideea că închinarea este mistică și că noi trebuie să urcăm pentru a ajunge să-L “simțim pe Dumnezeu”. Astfel, avem acești preoți, trupele și liderii de “laudă și închinare” care sunt responsabili și vinovați dacă nu suntem duși în închinare. Implicit a fi dus în închinare înseamnă a fi manevrat prin diverse metode pentru a fi adus în starea în care “simți” prezența lui Dumnezeu.

Nu sunt nici împotriva sentimentelor și nici a cârmuirii închinării prin muzică de către oameni dăruiți pentru aceasta. Dar sunt împotriva decerebrării oamenilor credincioși atunci când se închină. Și sunt complet împotrivitor acestei filozofii promovate de la amvon. Chiar păstorii introduc diverse persoane ca fiind cei care “ne vor duce în închinare”. Chipurile, aceștia sunt specialiștii care vor realiza ce nu putem face noi singuri.

Închinarea începe cu o revelare de Sine a lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt în fața ochilor inimii celui credincios. Astfel, Dumnezeu te duce în închinare prin Duhul Sfânt. Nu există nici un om specializat și nici o linie melodică care te poate face să te închini. Dumnezeu ne poruncește să ne închinăm și ne atrage prin revelarea Sa. Astfel, ceea ce declanșează închinarea este Duhul Sfânt prin cuvânt. Exprimarea frecventă, nu propulsia, este cântarea.

Contemplarea frecventă la adevărurile despre Dumnezeu și lucrarea Sa răscumpărătoare este calea spre închinarea biblică.

Muzica, succesul plantărilor

Faptul că multe biserici de succes sunt plantate având ca filozofie de bază muzica contemporană, în multe cazuri fiind absentă predicarea biblică consistentă, amvonul fiind umplut de oameni și predici moraliste, amuzante și mediocre, arată suficient de clar că închinarea despre care vorbesc acești oameni nu este creștină. Poate avea elemente creștine dar filozofia din spatele ei este păgână. Știu, sunt cuvinte grele. Meditați la ele. Dacă n-am dreptate nu ați pierdut nimic. Dar lucrurile astea au fost prevestite de oamenii lui Dumnezeu cu puțin timp în urmă. Citiți un Tozer sau Ravenhill.

Ce produce închinarea

Mi se pare cel puțin interesant efortul unora de a justifica o filozofie care duce la un tip de închinare lipsit de reverență, sub pretextul bucuriei. Bucuria Duhului Sfânt nu ne face nerespectuoși și nici nu duce la războaie între frați. Iar mediocritatea spirituală a multora îmi justifică convingerea că nu Duhul Sfânt i-a călăuzit în noul tip de închinare.

Dacă pentru a te închina ai nevoie de lideri și trupe care fac performanță, ai nevoie de stingerea luminilor și de o atmosferă de discotecă, spre disprețul sfinților care au stropit cu lacrimi și sânge locurile de suferință, atunci nu trebuie multe argumente pentru a arăta că acesta este calul troian care introduce în biserică o legiune de probleme și necazuri.

Închinarea care dezbină

Eu nu știu alt lucru care să fi rupt atâtea adunări. Nu Duhul Sfânt a pornit aceste războaie. Iar dacă cineva vrea să mă convingă că noul fel de muzică a meritat toată destrămarea eu pot demonstra ușor cu Biblia că nu a fost niciodată preocuparea apostolică transformarea bisericii în locuri care arată cu scenele unde rup podeaua vedetele lumii acesteia.

Unii vor crede că militez pentru închinare searbădă, lălăită și fără bucurie. Departe de mine. Țintesc să spun că doar Evanghelia poate transforma închinarea.

Filozofia vechii și noii închinări

Cred că noul tip de închinare este așezat pe același fundament șubred ca vechiul tip. Închinarea condusă de formații care fracturează închinarea congregației și adolescenți și tinerei neregenerați, pierduți spiritual dar puși în locurile astea sub justificarea că nu vrem să-i pierdem, stă pe un fundament foarte șubred și nebiblic. Închinarea nu salvează pe nimeni, doar Hristos o face.

Când noul val de închinători au cotropit adunarea – justificările lor au fost la fel de pragmatice și culturale ca cele ale promotorilor vechiului stil. Astfel a fost imposibil pentru frații mai tradiționaliști să păstreze dreapta cumpănă fiindcă bătălia era între o tradiție nouă și una veche, nu între o versiune biblică și una nebiblică.

Versiunea nouă a câștigat pe două fronturi: în primul rând ei au argumentat corect că un lucru nou nu este neapărat rău și, în al doilea rând, ei au arătat că acum tinerii preferă muzica contemporană și pentru a-i ține în biserică aceasta este soluția. Biblia e folosită doar ca proptea ba de unii, ba de alții, fără ca să ofere un fundament temeinic pentru vreunii.

Formele contează

Unii crtitică critica mea sub motivul că sunt superficial atacând “forme”. Acestor persoane nu le pot spune prea multe lucruri fiindcă sunt îndopați cu clișee. În cea mai mare parte n-am vorbit de forme, ci de lucruri spirituale care influentează viața adunării. Totuși, veți observa că și aceste persoane care crtitică atacarea formei ca fiind superficială, au părăsit vechile adunări tot pentru aceste forme. Tristă și fățarnică inconsevență. Iar multe biserici contemporane predică frecvent despre forme – a avea sau nu diverse instrumente, mâinile ridicate, despre manifestare exterioară de un fel sau altul etc.

Eu nu cred că manifestările exterioare sunt irelevante, deci nu critic faptul că ele fac parte din subiectele de interes ale unora. Doar cer consecvență. Ceea ce spun este că există o obsesie pentru forme contemporane, o crtitică aspră a celor vechi și o confundare a formelor cu lucrarea Duhului Sfânt. Forma este importantă, ea trebuie potrivită cu scopul și natura unui lucru. Nu poți săpa pământul cu furculița și nici să mănânci dintr-o oliță datorită a ceea ce simbolizează forma.

Pe scurt, e vremea să ne întoarcem la Scripturi și să reformăm la sânge ce este de reformat.

Apologia Reformată

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s