Un răspuns comentariilor lui Alex Mihăilă despre mântuirea protestanților

Un răspuns profesorului și prietenului Alex Mihaila la comentariile despre mântuirea protestanților. Vă sfătuiesc să citiți discuția pe profilul dumnealui. A se înțelege că discuția din comentarii este la o postare în care dumnealui mi-a răspuns (aici: https://www.facebook.com/100001320757287/posts/2662123360508330/) la un articol în care eu am pus în discuție compatibilitatea ortodoxiei cu protestantismul (aici: https://www.facebook.com/100002464283623/posts/2740638736028242/). Este adevărat că încă n-am reușit să răspund articolului, mai ales că m-a atras discuția respectivă.

Mi se pare foarte util că putem lua informații de primă mână, unul de altul, și astfel să avem acest dialog interconfesional, care este ceva cu totul diferit de întâlniri și slujbe ecumenice. În afară de o doamnă evanghelică care mi-a spus acum câțiva ani, într-o călătorie cu trenul, să nu arunc mărgăritare porcilor, cu referire la discuția evanghelistică pe care o aveam cu câțiva colegi de compartiment, eu n-am auzit pe nimeni să se împotrivească dialogului. Acuzația care s-a adus, când am discutat despre compatibilitate, a fost că sunt un fel de sălbatic care mă tem să discut cu alții oameni din alte confesiuni. Pentru mine este dezamăgitor că oameni mult mai pregătiți, inteligenți și calificați decât mine, fac erori logice de soiul ăsta.

Se pot mântui protestanții?

Ați adus în discuție în mai multe rânduri mântuirea protestanților și am înțeles că poziția dumneavoastră, ca și a altor duhovnici sau teologi, este un “răspuns smerit: Nu știu, Dumnezeu știe”. Aș preciza aici dubla măsură cu care unii lucrează. Eu am spus că sigur se pot mântui ortodocșii, chiar fiind în biserica ortodoxă, ceea ce mă face pe mine puțin mai îngăduitor decât dumneavoastră, dacă vă vine să credeți, și totuși asta nu i-a împiedicat pe mai marii promotori ai dialogului ecumenic să spună că sunt taliban. Taliban pentru ei este cine nu-i de acord cu ei, din câte văd.

Aș insista pe răspunsul “nu știu” fiindcă el presupune că ceea ce vedeți în protestantism este atât de denaturat încât ar fi improbabil ca să se poată mântui protestanții, însă lăsați pe undeva o mică marjă de eroare. Cu alte cuvinte, mie nu mi se pare că aveți altă poziție decât cea a părintelui Cleopa care a fost intransigent și clar în privința aceasta, cu diferența că prezentați lucrurile puțin mai fin. Nu spun că nu contează cum prezentați situația, dar tot aceeași concluzie este.

UPDATE 1

La postarea mea ați răspuns la această întrebare dar pusă sub o formă mult mai potrivită, cred eu: “La întrebarea dacă evanghelicii se pot mântui ignorând complet Maica Domnului, sfinții, icoanele, moaștele, preotul etc., răspunsul nu este în măsură să-l dea nimeni, niciun ortodox, ci doar Dumnezeu”. Iată de fapt miza discuției! Întrebarea nu este doar dacă protestanții se pot mântui în altă biserică decât cea ortodoxă, doar cu adevărul lui Hristos, ci dacă se pot mântui fără Maica Domnului, sfinți, icoane, moaște și preot. Iar dumneavoastră răspundeți la fel pentru că le considerați fundamentale pentru mântuire, ele neavând doar scop liturgic. Sinceritatea în exprimarea opiniei este fundamentală aici. De exemplu, Teofil și alții ca dumnealui, încearcă să-mi spună că eu n-am înțeles teologia ortodoxă și că de fapt din nuanțe înțelegem altceva, că din perspectiva voastră protestanții s-ar putea mântui fără toate acestea. Răspunsul dumneavoastră este foarte clarificator pentru mine.

Dumneavoastră credeți că tot adevărul cu privire la mântuire este deja revelat plenar în biserica ortodoxă. Așadar, de ce “Doar Dumnezeu poate da răspuns”? Nu ați afirmat că Dumnezeu a dat deja răspuns în biserica ortodoxă prin Sfânta Tradiție? Care este răspunsul lui Dumnezeu? Dacă revelația aceasta a lui Dumnezeu cuprinde cultul Maicii Domnului, sfinților, moaștelor, icoanelor etc – și acestea nu doar în privința ajutorului necesar pentru cele pământești, ci mai cu seamă pentru cele duhovnicești și mântuitoare, nu este revelația aceasta clară iar faptul că noi o respingem este iarăși clar, noi nefâcând aceasta din neștiință, ci dimpotrivă fiind încredințați că NU este revelația lui Dumnezeu!?

Biserica îndreptă sau are mântuirea?

Ați spus că Biserica îi îndreaptă pe oameni spre Hristos. Întrebarea mea este dacă această propoziție înseamnă de fapt: “mântuirea se găsește în biserica ortodoxă”, pentru că eu observ o nuanță importantă distinctă între cele două afirmații. Din răspunsul la întrebarea dacă se pot mântui protestanții eu înțeleg că de fapt spuneți “DOAR biserica ortodoxă îndreaptă oamenii spre Hristos și există foarte puține șanse să mă înșel”.

Adevărul deplin în biserică

Apoi spuneți că “adevărul, care este Hristos este prezent deplin în biserica ortodoxă”. La ce adevăr vă referiți oare? Nu cuprindeți în această afirmație acele elemente pe care le-am discutat eu critic în articolul meu – cultul moaștelor, sfinților, maicii Domnului, icoanelor etc? Dacă nu, atunci într-adevăr nuanțele vor deveni extrem de importante în dialog și discuția chiar se va dezvolta exact pe aceste nuanțe. Dacă spuneți că adevărul, care este Hristos, cuprinde toate aceste lucruri, deși sunt deschis în continuare pentru a clarifica și primi clarificări, în general pentru un protestant, concluzia este deja definită.

De asemenea, aș insista spre a arăta că protestanții noștri care încuviințează ecumenismul într-o anumită măsură (chiar cel de părtășie, doar la acesta fac eu referire) sunt mult mai largi în vederi decât dumneavoastră, pentru că ei spun că nici o biserică nu are adevărul deplin, nici măcar biserica din care faceți parte dumneavoastră. Dar veți observa dubla măsură cu privire la modul în care vă vor trata. Pe “talibanii” din protestantism îi vor bătuci bine iar pe dumneavoastră vă vor unge cu miere din motive lesne de înțeles – încercăm un dialog cu cei care sunt biserică majoritară, au o tradiție mult mai veche, ne-au și dat ca moștenire anumite vestigii religioase etc.

Nuanțele

Ceea ce am spus în articolul meu inițial pare să mi se confirme aici din nou. Mă bucur de toate nuanțele care se fac dar rămân cu senzația că nuanțele au doar scopul de a părea că poziția noastră nu este chiar atât de intransigentă când de fapt este. Ca să citez un drag prieten dar parafrazat: ne-ați executat pe toți fără drept de apel. Nu spuneți că suntem damnați doar pentru că nu suntem ortodocși dar văd o privire critică a doctorului care se uită la un pacient ajuns în fază terminală de cancer, ridică o sprânceană și spune: nu știu maestre, nu știu ce se poate face.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s